کسب و کار کوچک چیست؟

چه برای کسب و کار کوچک و چه برای هر کسب و کاری دیگری، شما باید ابتدا ویژگی و تمامی شرایط‎های مربوط به آن را بررسی کنید تا در حین اجرا و راه اندازی کسب و کار، به حداقل مشکلات برخورد کنید. همگی امروزه با وضعیت اقتصادی جامعه آشنا هستیم و می‌دانیم که اکثریت مردمان ایران، یا اصلا سرمایه‌ای را در اختیار ندارند و یا اینکه سرمایه محدودی را دارند.

برای همین به جای اینکه به سراغ ایده‌های بزرگ بروند، سعی می‌کنند تا از کسب و کارهای کوچک شروع کنند و آهسته آهسته به سمت هدف خودشان بروند. ولی قبل از راه اندازی کسب و کار کوچک، همانطور که گفیم باید با ویژگی‌های آن آشنا باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا اطلاعات بیشتری نسبت به کسب و کارهای کوچک را به شما ارائه دهیم.

کسب و کار چیست؟

اول از همه بهتر است که یک توضیحی درباره کسب و کار را به شما ارائه دهیم و سپس به سراغ تعریف و معرفی کسب و کارهای کوچک برویم.

کسب و کار درواقع فعالیت‌هایی است که مردمان مختلف با استفاده از آن، می‌توانند محصولات یا خدمات خودشان را به فروش برسانند و به همین طریق، به سود و درآمد برسند. درواقع می‌توان گفت که اصلی‌ترین هدف از ایجاد کسب و کار، سود و سرمایه است.

کسب و کار کوچک چیست؟

همه ما می‌دانیم که کسب و کارها در مقیاس‌های کوچک و بزرگ طراحی و راه اندازی می‌شوند و دقیقا به دلیل همان وضعیت اقتصادی بد جامعه، اکثریت به سراغ راه اندازی کسب و کار کوچک می‌روند.

کسب و کار کوچک یکی از دسته‌های مختلف کسب و کار به شمار می‌رود که در بالا به توضیح آن پرداختیم؛ این کسب و کارها از زمان کرونا، بسیار مورد توجه واقع شدند و افراد زیادی هم به سراغ این دسته از کسب و کارها رفتند.

همانطور که از اسم این کسب و کار هم مشخص است، کارمندان کمتری در این نوع وجود دارند و همچنین محصولات و خدمات کمتری هم نسبت به کسب و کارهای بزرگتر ارائه می‌شود. مثلا یک سوپرمارکت (کسب و کار کوچک) را با یک فروشگاه کوروش مقایسه کنید.

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که کسب و کارهای کوچک نیز به مانند اسمشان، دارای درآمدهای بسیار کمتری هم نسبت به بقیه کسب و کارها هستند؛ در صورتیکه این طرز، کاملا اشتباست و شما می‌توانید به درآمدهای بسیار بالایی برسید.

کسب و کارهایی به مانند آرایشگری، نانوایی، آتلیه و … جزو کسب و کارهای کوچک هستند؛ شاید بعضی از آنها درآمد کمی داشته باشند؛ ولی قطعا شما تعداد زیادی از آنها را هم می‌شناسید که درآمدهای زیادی را به صورت رزوانه، هفتگی و ماهانه به دست می‌آورند. با این تعاریف باز هم اعتقاد دارید که کسب و کارهای کوچک درآمد کمتری دارند؟

و کار کوچک چیست؟3 min

مزایا کسب و کارهای کوچک چیست؟

همانطور که در مقدمه هم به آن اشاره کردیم، شما برای اینکه بخواهید هر نوع کسب و کاری را راه اندازی کنید، باید حتما مزایا و ویژگی‌های آن را بررسی کنید و پس از بررسی این مزایا و ویژگی‌ها اگر مشکلی با آنها نداشتید می‌توانید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.

کسب و کارهای کوچک هم یکسری مزایا و ویژگی‌هایی را دارند که در ادامه این بخش قصد داریم تا مهم‌ترین آنها را به شما معرفی کنیم:

1. فعالیت مورد علاقه

هیچ کسی نیست که بگوید که دوست ندارد در حوزه‌ای که به آن علاقه دارد فعالیت کند؛ درواقع اکثر سعی و تلاش‌ها و سرمایه‌هایی که در کارهای مختلف به عنوان سرمایه اولیه جمع می‌کنیم، به این دلیل است که به سراغ یک کسب و کاری برویم که به آن علاقه داشته باشیم.

درواقع این علاقه است که می‌تواند باعث به وجود آمدن سعی و تلاش شود و سعی و تلاش می‌تواند مهارت‌های لازم در این حوزه را برای شما به دست بیاورد.

یکی از ویژگی‌های کسب و کارهای کوچک این است که شما می‌توانید فعالیتی را شروع کنید که خودتان نیز به آنها علاقه دارید. کسب و کارهای کوچک را بسیار راحت‌تر و سریع‌تر میتوان نسبت به کسب و کارهای بزرگ راه اندازی کرد و برای همین می‌توان گفت که برای اجرای کسب و کاری که به آن علاقه دارید، راه سختی را در پیش ندارید.

2. استقلال زمانی

اگر نگاهی به ادارات دولتی در شهرهای خودتان بیندازید، متوجه می‌شوید که همگی آنها در یک زمان‌های خاصی شروع به فعالیت کرده و در یک زمان‌های خاصی هم دست از کار می‌کشند و اصطلاح کرکره را پایین می‌کشند.

از طرفی دیگر اگر شما در این ادارات مشغول به کار باشید، مجبور هستید که حتما در مثلا ساعت 8 صبح و بدون هیچ تاخیری، حضور پیدا کنید. همچنین نمی‌توانید در هر زمانی که خواستید از محل کارتان خارج شوید و همیشه باید از یک فرد دیگری برای خروج، اجازه بگیرید. همه این موارد نشان می‌دهد که شما استقلال زمانی ندارید.

ولی در کسب و کار کوچک خودتان به این شکل نیست؛ به اصطلاح می‌توان گفت که در کسب و کار شما، خودتان آقای خودتان هستید و هر زمانی که بخواهید می‌توانید به سرکار مراجعه کنید و هر لحظه هم خواستید می‌توانید از محل کارتان خارج شوید.

3. خودتان رئیس خودتان هستید

همانطور که در توضیح بخش استقلال زمانی هم اشاره کردیم، شما برای انجام هر کاری در محل کارتان، باید از رئیس خودتان اجازه بگیرید؛ یعنی اینکه احتمالش وجود دارد که رئیس شما، اجازه کاری که می‌خواهید را به شما ندهد.

ولی در کسب و کار خودتان اینطور نیست؛ شما رئیس خودتان هستید و هر کسی هم که وارد کسب و کار شما شود، به عنوان زیردست فعالیت می‌کند و یعنی شما رئیس او هستید.

و کار کوچک چیست؟2 min

4. انعطاف پذیری

باز هم بهتر است که برای توضیح انعطاف پذیری، از ادارات دولتی مثال بزنیم. در ادارات دولتی، تمامی فعالیت‌ها و برخوردهای شما با همه اشخاصی که به ادارات دولتی مراجعه می‌کنند، باید بر اساس قوانینی باشد که توسط رئسای شما تایید می‌شود. برای مثال اگر شما یک رفتاری برخلاف رفتاری که در قوانین وجود دارد را با مراجعان داشته باشید، طبق همان قوانین با شما برخورد می‌شود.

ولی در کسب و کار کوچک خودتان اصلا به این صورت نیست؛ همانطور که توضیح دادیم؛ خودتان رئیس خودتان هستید و یعنی قوانین کسب و کار شما نیز به دست خود شما انجام می‌شود. از طریقه فروش گرفته تا برخورد با مشتریان.

5. معایب کسب و کار کوچک چیست؟

تا به اینجا درباره مزایا و ویژگی‌های کسب و کارهای کوچک صحبت کردیم؛ ولی اینطور نیست که کسب و کارهای کوچک فقط مزایا داشته باشند و هیچ عیبی در آنها وجود نداشته باشد.

در ادامه این بخش قصد داریم تا چند نمونه از مهم‌ترین معایب کسب و کار کوچک را به شما معرفی کنیم:

1. در ابتدای کار، تنها هستید

هیچ کسی دلش برای شما نمی‌سوزد و اگر شما قصد راه اندازی یک کسب و کار کوچک را دارید، باید بدانید که تا حداقل یک جایی از مسیر را تنها هستید و باید به تنهایی یکسری کارها به مانند تبلیغات، بازاریابی، اجاره، مجوز و … را پیش ببرید.

2. سختی در بازاریابی

قطعا اکثر افراد، برای رفع نیازهایشان به سراغ کسب و کارهایی می‌روند که سابقه‌های بیشتری را در این کار و در شهر داشته باشند و درواقع به سراغ کسب و کارهایی می‌روند که مردم آنها را بشناسند.

برای همین شما در ابتدای کار، قطعا کار سختی را در پیش دارید؛ ولی نگران نباشید؛ اگر قطعا محصول و خدمات خوبی را با قیمت مناسبی ارائه دهید، مطمئن باشید که پس از زمان بسیار کمی، به موفقیت‌هایی که لازم دارید می‌رسید.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *