بیزینس کوچینگ l کوچینگ کسب و کار

مقدمه

در صورتی که شما دارای یک کسب و کار کوچک هستید و یا صاحب یک کسب و کار بزرگ در حد کشور یا حتی کسب و کاری در حد بین المللی می‌باشید، استفاده از کوچینگ کسب و کار می‌‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد. بسیاری از افرادی که یک کسب و کار را راه اندازی می‌کنند، احساس می‌کنند که راه اندازی کسب و کار و اداره آن یک کار فردی است؛ در صورتی که وجود یک مربی ماهر و با تجربه در کنار صاحب کسب وکار می‌تواند در موفقیت کسب و کار آن فرد بسیار تاثیر گذار باشد. البته نه فقط در کسب ‌وکار بلکه در هر موردی از زندگی، وجود یک مربی با تجربه برای موفقیت فرد در آن مورد بسیار مؤثر است. در این مقاله به بررسی تفصیلی کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ، مزایای کوچینگ کسب و کار، محتوای دوره‌های لازم برای دریافت مدرک بیزینس کوچینگ، وضعیت بیزینس کوچینگ در ایران و کوچینگ کسب و کار اینترنتی می‌پردازیم.
فهرست مطالب

بیزینس کوچینگ یعنی چه و هدف اصلی آن چیست؟

کوچینگ کسب و کار یا همان بیزینس کوچینگ در چند سال اخیر به بازار بیزینس در سراسر دنیا وارد شده است. در کشور ما هم بیزینس کوچینگ روز به روز در حال گسترش است و صاحبان کسب و کار هر روزه به اهمیت وجود بیزینس کوچینگ در کسب و کار خود بیشتر پی می‌برند. کوچینگ کسب و کار به کمک یک سری تکنیک باعث می‌گردد که یک کسب و کار از نقطه موجود به نقطه ایده آل صاحب کسب و کار برسد.

خیلی از صاحبان کسب و کار و مدیران این تصور را دارند که فقط در هنگام برخورد با یک مشکل، باید به بیزینس کوچینگ مراجعه کنند؛ در صورتی که حتی اگر شما یک کسب و کار بسیار موفقی هم دارید، برای پیشرفت در کسب و کار خود نیازمند یک فرد متخصص و حرفه‌ای به نام کوچ کسب و کار در همه اوقات هستید.

ما یک مقاله کامل و جامع در مورد کوچینگ مدیران نوشته ایم پیشنهاد می کنیم ابتدا این مقاله را مطالعه نمایید .

تاریخچه کوچینگ کسب و کار

در دهه ۷۰ میلادی، یک نویسنده اهل ایالت متحده آمریکا، به نام تیموتی گالوی، چند کتاب تحت عنوان سری درونی یا همان inner series چاپ کرد. این نویسنده در این کتاب‌ها یک سری ایده و راهکار نو درباره کوچینگ در ورزش‌هایی مانند تنیس و اسکی و هم چنین در موسیقی ارائه داد. این ایده‌ها بعدتر توسط مربیان ورزشی مطرح دنیا و همچنین اساتید موسیقی استفاده شد. در واقع ایده‌هایی که توسط تیموتی گالوی مطرح شده بودند؛ نظم و همچنین قدرت درونی مربیان ورزشی و اساتید موسیقی و سایر اساتید را تقویت می‌کردند.

کتاب‌های گالوی با استقبال گسترده‌ای در کشور آمریکا مواجه شدند و کم کم علاوه بر افراد ورزشکاران و دانشجویان و اساتید موسیقی، افراد دیگر هم برای پیشرفت در حرفه و کسب و کار خود از آن کتاب‌ها و از آن ایده‌ها بهره بردند. چند سال بعد نویسندگانی مانند توماس لئونارد و ورنر ارهارد، ایده‌ها و نظرات گالوی را توسعه دادند و وارد مسائلی مانند کسب و کار، کردند. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بگوییم؛ متفکری به نام جان ویتمور به صورت تخصصی ایده‌های گالوی را وارد کوچینگ کسب و کار کرد.

کوچ کسب و کار (بیزینس کوچ) چه وظیفه‌ای برعهده دارد؟

کوچ‌ها یا کسانی که کارشان کوچینگ کسب و کار است، عمدتا انسان‌های با تجربه در زمینه آن کسب و کار و البته انسان‌های کارآفرین هستند. این افراد می‌‌خواهند تجربه و علم خود را به کار ببرند تا کسب و کارهای افراد دیگر رشد کند. هرچند صاحب یک کسب و کار، امروزه در اینترنت و در انواع شبکه‌های اجتماعی با مطالب بسیار زیادی در مورد کسب و کار خود روبرو است، ولی اکثر آن مطالب، حالت عمومی دارند و  به احتمال بسیار فراوان، کاربرد عملی در حوزه کسب و کار آن فرد را ندارند. این در حالی است که بیزینس کوچینگ کاملا عمل گرا است و به صورت کاملاً اختصاصی به فرد صاحب کسب و کار، مشاوره و راهنمایی ارائه می‌دهد. در واقع اگر فرد صاحب کسب و کار از بیزینس کوچینگ استفاده کند، هم لذت زیادی از بیزینس خود خواهد برد و هم رشد کسب و کار خود را به صورت عینی و ملموس مشاهده خواهد کرد.

برای اینکه لزوم بهره‌گیری یک فرد صاحب کسب و کار از کوچینگ کسب و کار را بیشتر و دقیق‌تر توضیح دهیم، دو مثال ذکر می‌کنیم. مثال اول: شما فکر کنید که فردی که علاقه زیادی به یاد گرفتن ورزش تنیس دارد، بخواهد بدون استفاده از مربی، این ورزش را یاد بگیرد. طبیعتاً این فرد، نسبت به فرد دیگری که با کمک مربی ماهر و باتجربه و دلسوز، ورزش تنیس را یاد می‌گیرد، پیشرفت بسیار کمتری خواهد داشت.

مثال دیگر را در مورد موسیقی مطرح می‌کنیم. طبیعتاً امکان یاد گرفتن نوازندگی یک ساز مثل ویولن، برای فردی که مربی ندارد، بسیار سخت‌تر از فردی است که با کمک یک مربی متخصص، نوازندگی ساز ویولن را یاد می‌گیرد. بنابراین نتیجه می‌گیریم بهترین و سریع‌ترین راه، برای دستیابی به موفقیت در کسب و کارها، استفاده از یک کوچ ماهر و حرفه‌ای در آن کسب و کار است. لیست وظایف کوچینگ کسب و کار به شرح زیر است:

  1. کوچ کسب و کار، یک سری مهارت‌ها را به مدیران و صاحبان بیزینس آموزش می‌دهد و یک سری تمرین برای آن فرد یا افراد مطرح می‌کند تا صاحب کسب و کار، با انجام دادن آن‌ها مهارت خوبی کسب کند.
  2. مهم‌ترین کاری که کوچ کسب و کار انجام می‌دهد، پرسیدن سؤال از افراد است. بیزینس کوچ از پاسخ افراد، می‌فهمد که در شرکت یا سازمان مربوط چه خبر است. کوچ باید بتواند مو را از ماست بیرون بکشد.
  3. کوچ کسب و کار، به تمام سوالات صاحب بیزینس و مدیران آنجا پاسخ‌ها خواهد داد. این پاسخ‌دهی هم، در سریع‌ترین زمان ممکن و با بیشترین کیفیت و دقت صورت می‌پذیرد.
  4. کوچینگ کسب و کار کمک می‌کند که استعداد‌های صاحب کسب و کار یا مدیر کسب و کار شکوفا شود و آن استعدادها را تقویت می‌کند.
  5. بیزینس کوچ کمک می‌کند تا صاحب کسب و کار، اهداف خود را بشناسد و بتواند به خوبی تصمیمات خود را اخذ کند.
  6. کوچ کسب و کار، کاری می‌کند که تاثیرگذاری مدیر بیزینس بر کارکنان خود بیشتر شود.

کوچ کسب و کار برای شروع کار خود نیاز دارد که کسب و کار شما را بشناسد. در وهله اول تلاش می‌کند از برند کسب و کار شما شناخت پیدا کند. در مرحله بعدی ارزش برند شما را می‌سنجد. سپس مشتریان هدف را تشخیص می‌دهد و در انتها هم به شناخت چالش‌هایی که احتمالاً کسب و کار شما با آن مواجه خواهد بود، می‌پردازد. وقتی که کوچ کسب و کار همه اطلاعات مورد نیاز درباره کسب و کار شما را به دست آورد؛ تلاش می‌کند چشم اندازی که شما برای بیزینس خود مد نظر گرفته‌اید را بیشتر بفهمد.

چشم انداز صاحبان کسب و کارها با یکدیگر متفاوت است. بیزینس کوچ می‌بایستی بداند که صاحب کسب و کار به دنبال کسب چه درآمدی از حرفه خود است. بعضی از صاحبان حرفه، به دنبال درآمدهای میلیاردی هستند؛ ولی بعضی از صاحبان کسب و کار به دنبال کسب درآمدی برای گذران عمر خود و خانواده خود هستند.

بسیاری از صاحبان کسب و کار، برای انجام صحیح کارهای خود دچار سردرگمی هستند و قادر به اتخاذ تصمیم‌های قاطع نیستند. در واقع این افراد می‌ترسند که تصمیم آن‌ها سودآوری لازم را نداشته باشد. کوچ کسب و کار این اعتماد به نفس را به صاحبان حرفه می‌دهد تا با قوت قلب بیشتری تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. همین که یک صاحب کسب و کار یا یک مدیر ببیند که تصمیم او توسط یک فرد با تجربه و با مهارت به نام کوچ کسب و کار تایید می‌شود؛ با قدرت و صلابت بیشتری می‌تواند تصمیم خود را به اطلاع کارکنان کسب و کار برساند و آن را عملی کند.

ویژگی‌هایی که یک کوچ کسب و کار باید داشته باشد

  1. علم بالا
  2. اعتبار زیاد
  3. توانایی برقراری ارتباط با مراجع
  4. توانایی بالای کوچ کسب و کار در شنیدن صحبت‌های مراجع
  5. توانایی کوچ کسب و کار در رساندن کسب و کار به اهداف خود
  6. توانایی ارائه بازخورد به مراجعه کننده و مشخص کردن میزان پیشرفت مراجعه کننده پس کوچ شدن توسط کوچ کسب و کار
  7. علاقمندی کوچ کسب و کار به یادگیری و درجا نزدن
  8. صداقت و اخلاق پسندیده
  9. توانایی تشخیص نقاط ضعف مراجعه کننده
  • توانایی حل مسئله
  • مهارت اجتماعی بالای کوچ کسب و کار و توانایی او در ایجاد ارتباط با افراد مختلف
  • توانایی شناخت محدودیت‌های کسب و کار و محدودیتهای افراد
  • توانایی جلب اعتماد مراجعه کنندگان به خود

business coaching img min

مزایای بیزینس کوچینگ چه مواردی هستند؟

  1. وجود کوچ کسب و کار باعث استخدام افراد لایق در سازمان می‌شود.
  2. وجود کوچ کسب و کار، اعتماد به نفس کارکنان کسب و کار را افزایش می‌دهد.
  3. وجود بیزینس کوچ مهارت رهبری مدیران کسب و کار و صاحبان کسب و کار را ارتقا می‌دهد.
  4. وجود کوچ کسب و کار باعث می‌شود کسب و کار شما کارکنانی را پرورش دهد که بازدهی بیشتری دارند و همچنین مسئولیت پذیرتر و پاسخگو‌تر می‌باشند.
  5. وجود کوچ کسب و کار کمک می‌کند که متناسب با فرصت‌های موجود یک برنامه استراتژیک تهیه کنید.
  6. معمولاً بیزینس کوچ یا همان کسی که خدمت کوچینگ کسب و کار را ارائه می‌دهد، یک کار آفرین متخصص در زمینه کسب و کار مورد نظر است. بنابراین صاحبان کسب و کار و مدیران می‌توانند استفاده‌های فراوانی از تجربیات آن فرد ببرند. در واقع یک کوچ کسب و کار به خوبی می‌داند که یک مدیر کل یا یک مدیر داخلی و مدیر جزء یا یک صاحب بیزینس برای موفقیت در کسب و کار خود به چه چیزی نیاز دارد.
  7. کوچ کسب و کار، به صاحبان کسب و کار و مدیران کمک می‌کند که اهداف خود را تعیین کنند.
  8. کوچ کسب و کار به صاحبان کسب و کار و به مدیران کمک می‌کند تا چشم‌انداز کسب و کار خود را به خوبی ببینند.
  9. در صورتی که برای صاحبان کسب و کار، مشکل خاصی پیش بیاید و سوال‌هایی داشته باشند، کوچ کسب و کار می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا آن مشکل را برطرف کنند.
  • در بسیاری از موارد، یک مسأله و مشکل کوچک، یک کسب و کار بزرگ را معطل می‌کند. یک کوچ کسب و کار ماهر، این گره‌های کوچک را باز می‌کند تا کار پیش برود.

ما یک مقاله کامل و جامع در مورد کوچینگ چیست نوشته ایم پیشنهاد می کنیم ابتدا این مقاله را مطالعه نمایید .

برای اینکه یک بیزینس کوچ ماهر شوید چه توانمندی‌هایی لازم است؟

بسیاری از افرادی که کسب و کار جدیدی راه اندازی می‌کنند، فکر می‌کنند تنها با مطالعه کتاب‌ها و مقالات موجود در حوزه کاری خود، می‌توانند احتمال موفقیت خود را در کسب و کار افزایش دهند. در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند. هر چند قطعاً مطالعه کتاب‌ها و مقالات بسیار سودمند خواهند بود؛ اما باید به این نکته دقت کنیم که هر نوع کسب و کاری، از کسب و کار دیگر متمایز است و مطالب موجود در کتاب‌ها و مقالات، مطالب و توصیه‌های عمومی هستند و مشخص نیست که در کسب و کار شما مؤثر واقع شوند. چند سالی هست که امکان بسیار ویژه و خاصی برای کسب و کارها موجود است و آن چیزی نیست جز کوچینگ کسب و کار. صاحبان کسب و کارها می‌توانند توصیه‌ها و مطالب مخصوص کسب و کار خود را از  این طریق دریافت نمایند.

از سوی دیگر، کتاب‌ها و مقالات فقط به صاحب کسب و کار توصیه می‌کنند و در هنگام اجرای آن توصیه‌ها توسط صاحبان کسب و کار،  کمکی از دست کتاب‌ها و مقالات بر نمی‌آید؛ اما یک کوچ کسب و کار علاوه بر اینکه توصیه‌هایی به صاحبان کسب و کار می‌کند در اجرای آن توصیه‌ها هم همراه صاحبان کسب و کار است.  در واقع صاحب یک کسب و کار هم باید مطالعه کافی در زمینه کسب و کار خود داشته باشد و هم از کوچینگ کسب و کار استفاده کند.

در دوره کوچینگ کسب و کار چه مواردی آموزش داده می‌شود؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تبدیل شدن به بیزینس کوچ، الزاماً نیاز به حضور در دوره کوچینگ کسب و کار را ندارد و هر فردی که در زمینه کسب و کار خاصی، تجربه و مهارت زیادی دارد، می‌تواند در کسب و کارهای مرتبط، کوچ کسب و کار باشد. در صورتی که واقعیت چیز دیگری است؛ هر چند احتمال دارد یک فرد با تجربه و ماهر بدون گذراندن دوره کوچینگ کسب و کار بتواند به بهترین نحو ممکن کارهای کوچینگ را انجام دهد، اما این اتفاق به صورت نادر رخ می‌دهد و معمولاً افراد با تجربه نیاز به گذراندن دوره کوچینگ کسب و کار دارند.

در دوره بیزینس کوچینگ، مهارت‌های لازم به فرد آموزش داده می‌شود و یک سری تمرین عملی هم با دانش‌پذیران این رشته به‌صورت عملی انجام می‌گیرد. در واقع در این دوره‌ها هم اطلاعات تئوری، هم اطلاعات عملی و تجربه‌ای افراد افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، یک کوچ کسب و کار برای اینکه فعالیت خود را آغاز کند، نیاز به مجوز دارد. این مجوزها هم جز در دوره کوچینگ کسب و کار، در جای دیگری ارائه نمی‌شوند. داشتن مجوز کار به عنوان کوچ کسب و کار، موجب می‌گردد که صاحبان کسب و کار و مدیران و همه کارکنان، اعتبار خاصی برای شما قائل شوند. مجوزهای بیزینس کوچینگ به صورت بین المللی و ملی وجود دارد. طبیعتاً دوره کسب و کار بین المللی، اعتبار بیشتری نسبت به دوره کوچینگ کسب و کار ملی دارد.

مخاطبان کوچینگ کسب و کار

در کل کوچینگ کسب و کار، مختص افرادی است که به دنبال تغییر و پیشرفت هستند. بیزینس کوچینگ برای مدیران ارشد و مدیران جزء، کارآفرینان و صاحبان کسب و کار و البته برای تمام افرادی که به دنبال توسعه سازمان خود هستند مناسب می‌باشد. از سوی دیگر بیزینس کوچینگ کمک می‌کند تا روابط بین کارکنان یک کسب و کار بهبود یابد.

ما یک مقاله کامل و جامع در مورد کوچینگ سازمانی نوشته ایم پیشنهاد می کنیم ابتدا این مقاله را مطالعه نمایید.

کوچینگ کسب و کار در ایران به کجا رسیده است؟

متأسفانه بیزینس کوچینگ در ایران هنوز به لحاظ کمی و کیفی در نقطه مطلوبی نیست. اولاً تعداد کسب و کارهایی که از بیزینس کوچینگ استفاده می‌کنند؛ در کشور ما کم است و ثانیاً کیفیت بیزینس کوچینگ در ایران هم پایین است. دلیل اصلی پایین بودن کیفیت بیزینس کوچینگ در ایران این است که  بسیاری از افرادی که خود را به عنوان بیزینس کوچ معرفی می‌کنند؛ دوره کوچینگ کسب و کار را نگذرانده‌اند و بسیاری از مطالب مربوط به آموزش کوچینگ این کسب و کار را فرا نگرفته‌اند. متأسفانه در بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارها استخدام کوچ کسب و کار هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر، درگیر مسائل دیگری به غیر از شایسته سالاری شده است و روابط خانوادگی و غیره در استخدام کوچ کسب و کار در ایران تاثیر گذار است.

درآمد شغل اینترنتی خود را با کوچینگ کسب و کار اینترنتی چند برابر کنید

در چند سال اخیر، مشاغل اینترنتی و شرکت‌های اینترنتی رشد بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. با همه گیری ویروس کرونا در سرتاسر جهان مشاغل اینترنتی هم، جهش بسیار زیادی پیدا کردند. مشاغل اینترنتی و کسب و کارهای اینترنتی نیز مانند کسب و کارهای غیر مجازی، به کوچینگ کسب و کار نیاز دارند. در واقع کوچینگ کسب و کار اینترنتی باعث می‌شود، کسب و کار اینترنتی شما رشد و توسعه قابل ملاحظه‌ای کسب کند. فردی که در زمینه کوچینگ کسب و کار اینترنتی کار می‌کند، باید همان ویژگی‌ها و قابلیت‌های کوچ کسب و کار را داشته باشد. علاوه بر این باید با جزئیات کوچینگ کسب و کار اینترنتی هم آشنا باشد. به عنوان مثال در بیزینس کوچینگ اینترنتی، آشنایی با شبکه‌های اجتماعی مختلف و اصول جذب مخاطب در این شبکه‌ها اهمیت فراوانی دارد.

برای اینکه بتوانید در زمینه کوچینگ کسب و کار اینترنتی موفق باشید چه گام‌هایی لازم است؟

برای اینکه به یک کوچ کسب و کار اینترنتی تبدیل شوید، نیاز نیست حتماً یک لپ تاپ گران قیمت داشته باشید، می‌توانید از گوشی موبایل خود شروع کنید. اما به کار بردن چند نکته در این زمینه لازم است. باید بدانید که چه برتری نسبت به سایر گروه‌های کسب و کار اینترنتی دارید. مزیت رقابتی خود را مشخص کنید. افرادی که مشاغل اینترنتی دارند، به چه دلیل باید به شما مراجعه کنند؟ سعی کنید حوزه کاری خود را محدود کنید و بصورت نیچ کار کنید، یعنی به صورت منحصر روی یک زمینه کار کنید. مطمئناً با داشتن تخصص در یک زمینه خاص، کوچینگ کسب و کار اینترنتی بهتری خواهید داشت و افرادی که به شما مراجعه می‌کنند نیز سردرگم نخواهند بود و متناسب با تخصص شما از اطلاعات شما بهره‌مند می‌شوند.

در کوچ کسب و کار اینترنتی، باید بدانید که مردم برای چه چیزی می‌خواهند به شما پول بدهند؟ آیا قرار است اعتماد به نفس آنها را افزایش دهید؟ یا آنها را به یک سخنران بهتر تبدیل کنید؟ حتماً به یاد داشته باشید که پیشنهادات شما باید برای چندین سال دوام داشته باشد.

در کوچینگ کسب و کار اینترنتی، گروه افرادی که با آن‌ها سر و کار دارید مهم هستند. باید بدانید این افراد دانش آموز هستند یا والدین؟ کارمندان هستند یا بازنشستگان؟ و در چه رده سنی می‌باشند. زیرا خود این موضوع به شما کمک می‌کند که جایگاه آن‌ها را در فضای مجازی پیدا کنید. زیرا گروهی از این افراد در اینستاگرام و تلگرام فعالیت می‌کنند و گروهی در لینکدین برخی نیز به خواندن مطالب سایت‌ها علاقه‌مند هستند. در نتیجه شما بهتر می‌توانید مراجعین خود را پیدا کنید. حتماً برای خود یک سایت داشته باشید تا بتوانید به صورت تخصصی مطالب دوره‌هایی که برگزار می‌کنید و ایده‌هایی که دارید را ثبت کنید. به علاوه با وجود یک سایت می‌توانید به درستی اعلام وجود کنید و پکیج‌های کوچینگ کسب و کار اینترنتی خود را نیز در آن به فروش برسانید. برای جذب مخاطب، حتماً قسمتی از دوره‌هایی که برگزار می‌کنید را به رایگان برای مراجعین به سایت خود منتشر کنید تا بتوانید از این راه اعتماد سازی به وجود آورید. ارائه بازخوردها و ثبت نظرات مراجعین شما نیز می‌تواند راه حل خوبی برای جذب مخاطب بیشتر به کوچینگ کسب و کار اینترنتی شما داشته باشد.

ما یک مقاله کامل و جامع در مورد کوچینگ فردی  نوشته ایم پیشنهاد می کنیم ابتدا این مقاله را مطالعه نمایید .

فهرست مطالب

نوشته های اخیر

سعید حسینی فرد به عنوان کوچ به دیگران کمک می‌کند تا اهداف خود را در زندگی و مسیر شغلی خود از طریق شناسایی نقاط قوت و ضعف، محقق کنند. در نتیجه، کوچینگ مدیران کسب‌وکار یک فرایند آموزشی و مشاوره‌ای است که در آن یک کوچ متخصص، به مدیر کمک می‌کند تا عملکرد خود را در محل کار بهبود بخشد. جهت دریافت وقت مشاوره، شماره تماس خود را وارد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *