هدف از کسب و کار چیست؟

هدف از کسب و کار چیست؟ این یکی از اصلی‌ترین سوالاتی است که افراد مختلف درباره کسب و کارها دارند و یا اینکه خود صاحبان کسب و کارها از خودشان می‌پرسند. در کل اهداف کسب و کار در شکل وشمایل مختلفی هستند که می‌توانند در قالب آرزو، رویا یا حتی هدایت یک سازمان یا شرکت، درآمد بیشتر و … باشد.

درواقع شما چه به عنوان مدیر یک کسب و کار و چه به عنوان کسی که در آینده قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید، باید حتما یک هدفی را برای کسب و کار خودتان مشخص کنید.

در ادامه این مقاله به طور کامل، شما را با اهمیت هدف از کسب و کار آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تعریف هدف

قبل از اینکه بخواهیم به هدف از کسب و کار چیست بپردازیم، بهتر است که نگاهی به تعریف و معنی خود هدف داشته باشیم. هدف درواقع می‌تواند هر چیزی از آینده باشد که در هر صورت، نتیجه‌ای مثبت را برای شخص در پی دارد. هدف یک چیزی است که باعث می‌شود تا افراد مختلف برای رسیدن به آن، برنامه ریزی کنند و وقت، سعی و تلاش زیادی را برای آن صرف کنند.

برای مثال هم می‌توان هدف را به یک فانوس دریایی تشبیه کرد؛ وقتی که شما در داخل اقیانوس باشید، به کمک فانوس دریایی می‌توانید به خشکی برسید و خشکی دقیقا نتیجه‌ای است که بعد از رسیدن به هدف، به دست می‌آورید.

حالا که با معنی هدف آشنا شدیم، بهتر است که هر چه سریع‌تر به بحث اصلی خودمان یعنی هدف از کسب و کار بپردازیم.

منظور از هدف از کسب و کار چیست؟

همانطور که در مقدمه هم توضیح دادیم، هدف یکی از بخش‌های اساسی هر کسب و کاری به شمار می‌رود؛ حتی اگر شما به هدف فعلی خودتان هم رسیدید، باید هدف دیگری را برای خودتان انتخاب کرده و برای آن سعی و تلاش کنید.

درواقع اهداف باعث تعریف مقاصد تجاری شما می‌شود. حتی بسیاری از شرکت‌ها هم هستند که هدف‌ها را به عنوان یک ماموریت می‌شناسند و برای رسیدن به آنها، کل اعضای شرکت خودشان را بسیج می‌کنند.

حتی بسیاری از شرکت‌ها هم یکسری اهداف با عنوان اهداف تجاری خودشان مشخص می‌کنند و همیشه در راستای همین اهداف، حرکت می‌کنند. درواقع این اهداف تجاری، بیانگر سیاست این شرکت‌هاست که باید به آنها پایبند باشند.

همانطور که در بالا هم گفتیم، شرکت‌ها باید در ابتدای پروژه خودشان، یک هدفی را به عنوان هدف شرکت در نظر بگیرند؛ چون این اهداف می‌تواند چهارچوب شرکت را مشخص کند و هر تغییر و کار دیگری که در این شرکت انجام می‌شود باید بر اساس هدف شرکت انتخاب شود تا همه چیز یکسان و یکنواخت باشد.

مراحل تعیین هدف از کسب و کار چیست؟

حالا فکر نکنید که انتخاب هدف برای کسب و کار بسیار ساده و آسان است و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه، یک هدف برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید. درواقع انتخاب هدف برای کسب و کار هم قوانین خاص خودشان را دارد که باید به آنها پایبند باشید.

1. درباره کسب و کار خودتان تحقیق کنید

هر کسب و کاری ممکن است که اهداف مخصوص به خودش را داشته باشد؛ مثلا یا اهداف مخصوص به کسب و کار شما، برای کسب و کارهای دیگر جوابگو نباشد.

ولی اگر شما در انتخاب هدف برای کسب و کار خودتان گیر افتادید، می‌توانید کسب و کارهای رقبا را بررسی کنید. با بررسی کسب و کار رقبای خودتان می‌توانید اهداف آنها را پیدا کنید و حالا می‌توانید همان اهداف را به عنوان اهداف شرکت خودتان تعیین کنید.

همچنین می‌توانید همان اهداف را با کمی تغییر استفاده کنید. البته این فقط مرحله اول بود؛ فکر نکنید که چون رقیب شما از فلان هدف استفاده می‌کند باید شما هم استفاده کنید؛ شاید کاری که انجام می‌دهد اشتباه باشد. پس همه چیز باید سنجیده انجام شود.

2. دلیل راه اندازی شرکت چیست؟

همانطور که در بالا هم گفتیم، هدف کسب و کار باید بر اساس نوع کسب و کار شما انتخاب شود؛ درواقع هدف شما می‌توانید مسیر کاری آینده و مسیر کاری فعلی شما را مشخص کند و برای همین باید دقیقا بر اساس کسب و کار شما انتخاب شود.

یادتان باشد که هدف نباید باعث انحراف در مسیر کاری شما شود و شما را از حیطه کاری شما دور کند؛ برای مثال می‌توان گفت که بعضی از اهداف‌ها مربوط به کسب سود بیشتر است؛ این هدف هم هدف خوبی است! ولی نباید برای انجام سود بیشتر دست به انجام هر کار بیهوده‌ای بزنید و باید همه کارها در حوزه کاری شما باشد.

برای اینکه بخواهید به یک هدف متناسب با کسب و کار خودتان برسید، اول از همه باید یک سوال را به خوبی جواب دهید و آن هم این است که اصلا چرا این کسب و کار را راه اندازی کردید؟

این سوال را در یک برگه‌ای نوشته و خودتان به خودتان جواب دهید. مطمئن باشید که جواب این سوال می‌تواند به انتخاب هدف کسب و کار شما کمک کند.

از کسب و کار چیست؟1 min

3. بررسی نحوه عملکرد کسب و کار

در این مرحله شما باید به خوبی بررسی کنید که چطور می‌توانید بر روی مشتری خودتان تاثیر بگذارید؛ شما اگر  در هر حوزه‌ای فعالیت کنید، قطعا یکسری مشتریانی دارید که سود شما نیز از همان مشتریان به دست می‌آید.

برای همین نیاز است که مشتریان یا کاربران خودتان بررسی کرده و طبق نیاز آنها فعالیت کنید؛ البته در مرحله بعدی هم باید نیاز آنها با بالاترین کیفیت ممکن انجام شود؛ فقط در این صورت است که شما می‌توانید به سود بالا برسید.

یعنی هدف شما باید طبق بررسی نیاز مشتری و ارائه همان نیاز با کیفیت بالا باشد.

4. افکار خودتان را یادداشت کنید

در این راستا شاید اهداف زیادی به ذهن شما بزند که در مرحله اول شاید زیاد جالب به نظر نرسند؛ ولی پیشنهاد می‌شود که همه ایده‌ها و اهدافی که به ذهن شما می‌زند را حتما بر روی یک کاغذی یادداشت کنید  تا در آینده، از یادتان نرود.

یادداشت کردن این اهداف علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا هیچوقت از ذهن شما نرود، می‌تواند باعث شود تا مراحل برنامه ریزی برای رسیدن به هدف نیز به خوبی انجام شود.

اشتباهات رایج در هدف گذاری کسب و کار

تا اینجا ما فهمیدیم که هدف از کسب و کار چیست و چطور می‌توانیم یک هدف خوب را برای کسب و کار خودمان مشخص کنیم؛ حالا نوبت به آن رسیده که با اشتباهات رایج در هدف گذاری کسب و کار آشنا شوید تا مبادا به آنها دچار شوید.

همانطور که در بالا هم گفتیم، هدف می‌تواند مسیر آینده کسب و کار شما را مشخص کند و اگر این هدف اشتباه انتخاب شود، می‌تواند باعث ضربه‌های جبران ناپذیر به کسب و کار شما شود.

1. مشتریانی که قصد خرید ندارند را هدف قرار ندهید

بررسی و آنالیز مشتریان جزو رمزهای اصلی هر کسب و کاری به شمار می‌رود؛ یعنی شما باید افرادی که دنبال محصولات شما هستند را پیدا کنید و خدمات و محصولات خودتان را به همان افراد معرفی کنید.

هدف قرار دادن مشتریانی که قصد خرید ندارند، علاوه بر اینکه وقت شما را هدر می‌دهند، می‌تواند باعث جلوگیری از کسب درآمدهای موردنیاز شود.

2. پایگاه مشتریان خاص و کوچک را هدف قرار ندهید

همیشه اکثریت به شما می‌گویند که خاص و یونیک باشید؛ این موضوع درست است، ولی نباید محصولات و خدمات خودتان را خیلی خاص جلوه دهید؛ چون در این صورت، پایگاه مشتریان شما بسیار کوچک و دقیقا مانند خدمات شما، خاص می‌شوند.

اگر هدف شما واقعا پایگاه مشتریان خاص است، پس هیچ عیبی ندارد؛ ولی اگر به دنبال مشتریان زیادی هستید، باید به گونه‌ای خاص باشید که مشتریان شما از شما انتظار دارند.

3. شخصیت و اخلاق مشتریان خودتان را پیدا کنید

این مشتریان هستند که می‌توانند با خریدهایشان شما را از فرش به عرش برسانند؛ پس شما چرا نباید به نیازهای آنها توجه کنید؟ شما می‌توانید از مشتریان خودتان سوال کنید و از آنها بخواهید که به شما بگویند چه چیزی می‌تواند کسب و کار شما را از دید آنها، قابل قبول کند.

یا اینکه خودتان باید با مشتریان خودتان صحبت کنید و از اخلاقیات و رفتارهای آنها تشخیص دهید که به دنبال چه چیزهایی هستند.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *