معنی اصلی استعدادیابی چیست؟

پیدا کردن استعداد هم به مانند موارد دیگر مثل گوش شنوا، پیدا نقاط قوت و … می‌تواند به مراحل کوچینگ کمک کند. ولی پیدا کردن استعداد یکی از مسائلی است که کوچ باید آن را به مراجع القا کند تا به کمک آن بتواند به خودشناسی لازم برسد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا ببینم یک کوچ چطور می‌تواند به مراجع برای پیدا کردن استعداد کمک کند. با ما همراه باشید.

کوچ کیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است که یک نگاهی به بحث کوچ بیندازیم و ببینیم که اصلا به چه کسی کوچ می‌گویند. کوچ درواقع یک شخص است که با علم کوچینگ، آشنایی لازم دارد. کوچ به زبان فارسی، معنی مربی را می‌دهد و می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که کوچ یک شخصی است که می‌تواند افراد مختلف را برای رسیدن به مرحله خودشناسی، کمک کند.

اصلی استعدادیابی چیست؟2 min

معنی اصلی استعدادیابی چیست؟

همه ما در زندگی با جملاتی به مانند “تو استعداد این کار رو نداری” از افراد مختلف به مانند معلم، خانواده، دوست و … رو به رو شدیم. ولی واقعا معنی استعداد چیست و به چه چیزی می‌توان گفت استعداد؟!

استعداد به یکسری مهارت‌های غریزی و ذاتی گفته می‌شود که باعث می‌شود تا مراحل کار، مراحل یادگیری و … به سرعت و به راحتی انجام شود. وقتی شما استعداد یک کاری را داشته باشید، می‌توانید مهارت‌های لازم آن را در مدت زمان کم و با صرف انرژی کمتر یاد بگیرید.

خلاقیت و استعداد چه فرقی دارند؟

برای اینکه بخواهیم تفاوت بین خلاقیت و استعداد را بررسی کنیم، اول از همه باید با معنی خلاقیت آشنا شویم. خلاقیت درواقع همان ایده است و وقتی که یک شخصی یک طرحی نو برای هر کاری ارائه می‌دهد را خلاقیت می‌گویند.

همانطور که در معرفی استعداد هم گفتیم، به یکسری مهارت‌های غریزی گفته می‌شود که از بدو تولد در همه انسان‌ها وجود دارد؛ درواقع باید بدانید که هیچ انسان بی‌استعدادی وجود ندارد و آن شخص که بی استعداد خطاب می‌شود، فقط هنوز نتوانسته تا استعداد خودش را پیدا کند.

باید بدانید که خداوند در وجود هر کسی، حداقل یک استعداد قرار داده که شما فقط کافی است تا با استفاده از مراحل پیدا کردن استعداد، آنها را کشف کنید و آنها را در مسیر درستش، پرورش دهید.

کلاس؟ تلاش بی اثر برای پیدا کردن استعداد

قطعا هر پدر و مادری به فکر صلاح بچه خودش است و برای همین دوست دارند تا هر چی سریع‌تر، به درجات بالا در زندگی خودش برسد. بسیاری از همین والدین هم سعی می‌کنند تا هر چه سریع‌تر، استعداد کودکان خودشان را کشف کنند و به همین جهت، آنها را به کلاس‌های غیرضروری می‌فرستند.

این والدین، فرزندان خودشان را از صبح زود به کلاس‌های متفرفه و زیادی به مانند زبان، چرتکه، فوتبال، تقویتی و … می‌فرستند که نه تنها نمی‌تواند باعث پیدا کردن استعداد فرزندان شما شود، بلکه شاید مراحل پیدا کردن استعداد فرزند شما را هم کندتر کند.

به نظر شما وقتی که اینهمه مشغله ذهنی برای یک کودک درست می‌کنید، فکر می‌کنید که می‌تواند استعداد واقعی خودش را پیدا کند و به سمت موفقیت حرکت کند؟

شما به عنوان یک پدر و مادر، باید اول از همه از علاقه فرزند خودتان به کلاسی که می‌فرستید مطمئن شوید. اولین بخش از استعداد، مربوط به علاقه می‌شود؛ شما تا حالا کسی را دیدید که در یک حوزه‌ای استعداد داشته باشد، ولی هیچ علاقه نداشته باشد؟ قطعا نه!

اصلی استعدادیابی چیست؟3 min

چطور استعدادهای خودم را پیدا کنم؟

تا به اینجا مقاله، سعی کردیم تا کلمه استعداد را برای شما تعریف کنیم؛ حالا نوبت به آن رسیده تا مراحل پیدا کردن استعداد را با هم بررسی کنیم؛ در ادامه 4 روش را برای شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند کمک زیادی به استعدادیابی شما کند:

1. چه چیزی به شما حس قدرت می‌دهد؟

یک لیستی را آماده کنید و تمامی کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید را یادداشت کرده و حتی بنویسید که فلان کار، چه حسی به شما می‌دهد. به هیچ بخشی رحم نکنید و همه موارد را یادداشت کند؛ حتی حمام کردن!

این کار را به مدت یک هفته انجام دهید و هر کاری که به شما حس قدرت می‌دهد را از بقیه، متمایز کنید. حالا این کار می‌تواند هر چیزی باشد؛ می‌توانید خوردن یک میوه باشد یا انجام یک ورزش به مانند فوتبال.

قطعا کارها و فعالیت‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما حس قدرت را القا کند؛ بعد از یک هفته، چند ساعت را با خودتان خلوت کنید و ببینید که چرا و کدام قسمت از این کار باعث شده تا حس قدرت به شما دست بدهد؟

شاید بستنی خوردن باعث القا شدن حس قدرت در شما شود؛ ولی قطعا خوردن بستنی نمی‌تواند برای شما استعداد محسوب شود! برای همین باید بفهمید که کدام قسمت از بستی باعث ایجاد این حس شد.

حتی اگر لازم شد، بیشتر از یک هفته را به این کار اختصاص دهید تا بتوانید یک لیستی کامل را به دست بیاورید.

2. پول خود را در کجا خرج می‌کنید؟

یک لیستی جدا برای خودتان تهیه کنید و تمام خرج‌های روزانه خودتان را بنویسید و این کار را به مدت یک هفته انجام دهید. فرقی نمی‌کنید که شما چه خرج‌هایی انجام دادید؛ از ریز تا درشت را در این لیست، بنویسید و هیچ کدام از قلم نیندازید.

به گفته کارشناسان و کوچ‌ها، ارزش‌های اصلی زندگی شما، با چیزهایی که برای آن هزینه می‌کنید، رابطه مستقیم دارد. بگذارید برای اینکه این بخش را به خوبی درک کنید، یک مثالی برای شما بزنم:

فرض کنید که شما زیاد کتاب می‌خرید و همچنین در سمینار و میتینگ‌های مختلفی شرکت می‌کنید؛ در لیستی که برای خودتان آماده کردید، حتی نام این کتاب‌ها و موضوعات آنها را هم بنویسید. معمولا افراد مختلف سعی می‌کنند تا درباره چیزی که علاقه دارند تحقیق کنند و شرکت در سیمنار، میتینگ و خرید کتاب هم جزوی از همین تحقیقات به شمار می‌رود.

3. از دیگران سوال کنید

قطعا شما یکسری ویژگی‌هایی دارید که خودتان نمی‌توانید آنها را ببینید. برای همین بهترین کار این است که از اطرافیان خودتان که زیاد با آنها در ارتباط هستید، درباره خودتان بپرسید. از نزدیک‌ترین افراد به خودتان بخواهید تا درباره نقاط قوت، نقاط ضعف و ویژگی‌های شما با شما صحبت کنند. از آنها بخواهید که شما را نقد کنند و همچنین شما را توصیف کنند.

سوال از دیگران باعث می‌شود تا اعتماد به نفس شما بیشتر شود؛ چون قطعا شما با ویژگی‌های مثبت در زندگی خودتان رو به رو می‌شوید؛ علاوه برافزایش اعتماد به نفس، می‌تواند باعث پیدا کردن استعداد و ویژگی‌های جدیدی در شما شود که خوتان هم تا به الان با آنها آشنا نبودید.

شاید فکر کنید که این کار جوابگو نباشد؛ ولی شاید شما یکسری استعداد و مهارت‌هایی داشته باشید که برای شما بسیار پیش پا افتاده باشد؛ ولی از چشمان بقیه، اینطور نباشد و آنها را از دید خودشان برای شما توصیف کنند.

4. تست شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی هم یکی از موثرترین روش‌های برای پیدا کردن استعداد به شمار می‌رود که بسیاری از کوچ‌ها در حین جلسات کوچینگ، از این روش استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و بهترین این تست‌ها، تست the Clifton StrengthsFinder است.

به غیر از تست the Clifton StrengthsFinder یک تست دیگری هم به نام تست دیسک وجود دارد که به گفته کارشناسان، یکی از برترین تست‌های موجود در زمینه شخصیت شناسی است.

البته یادتان باشد که نتایج تست نمی‌تواند به تنهایی هیچ تاثیری بگذارد؛ تمامی این 4 مراحل را باید به ترتیب انجام دهید و درنهایت باید از روش تست شخصیت شناسی استفاده کنید.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *