مشاوره کسب و کار

مشاوره کسب و کار

در این مقاله به  شرح وظایف و خدماتی که مشاور کسب و کار ارائه می دهد می‌پردازیم. اگر شما جزء افرادی هستید که قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید و یا به عنوان یک کارآفرین در کسب و کار خود دچار مشکل شده‌اید به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در شرایط حال حاضر جامعه اگر شما قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید هرگز فرصت آزمون و خطا ندارید، شما به راحتی با شناخت درست از بازار و یاد گرفتن اصول اولیه راه اندازی کسب و کار می توانید در مدت زمان کوتاهی از رقبای خود پیشی بگیرید.

مشاور کسب و کار کیست؟

مشاوره کسب و کار فردی است که با ابعاد مختلف یک کسب و کار، چالش‌ها و مشکلات احتمالی یک کسب و کار به صورت کامل آشنا است. مشاورین کسب و کار مانند یک چراغ راه برای افراد کارآفرین که در کسب و کار خود به مشکل خورده اند و یا افرادی که قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارند مسیر را روشن می‌کند.

مشاور کسب و کار با دقت بالا کسب و کار را مورد بررسی قرار می‌دهد و سعی می‌کند با ارائه راهکار به شرکت‌ها و کارآفرین‌ها در راستای رسیدن به اهداف‌شان کمک کند. برخی از افراد گمان می‌کنند که تنها هنگام راه اندازی یک کسب و کار به مشاوره کسب و کار نیاز دارند، در صورتی که تجربه ثابت کرده است که اگر کارآفرین‌ها در شرکت خود یک مشاوره کسب و کار استخدام کنند می‌توانند چالش‌های پیش‌رو و مشکلات احتمالی شرکت را پیش‌بینی کند و برای آن‌ها راه‌حل مناسب ارائه دهد و حل و فصل کند.

کسب و کار3 min

وظایف مشاور کسب و کار

مشاور کسب و کار نقاط ضعف و قوت کسب و کار را به صورت کامل ارزیابی می‌کند و برای نقاط ضعف کسب و کار راه حل ارائه می دهد. مشاورین کسب و کار در حوزه‌های مختلفی در سازمان ها از جمله؛ منابع انسانی، بازاریابی، مدیریت و حسابداری مشاوره می‌دهند. مشاور کسب و کار در هر یک از این بخش‌ها می‌توانند نقاط تاریک را شناسایی کند و آن‌ها را تبدیل به نقاط روشن کند. مشاور کسب و کار می تواند به صورت تخصصی تنها بر روی یکی از موارد تمرکز کند. به عنوان مثال برخی از مشاورین کسب و کار تنها در زمینه مدیریت امور مالی و حسابداری فعالیت می‌کنند. اگر شما تصمیم به استخدام یک فرد به عنوان مشاور برای کسب و کار دارید این نکته را در نظر داشته باشید که فردی را استخدام کنید که تمام مهارت‌های لازم برای فعالیت در این حوزه را داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما یک مشاور کسب و کار در زمینه فروش استخدام کنید در موارد زیر به سازمان شما کمک می کند:

تحلیل ایده کسب و کار شما

جذب و گزینش فروشنده‌های حرفه ای و تشکیل یک تیم فروش

آموزش فروش به نیروها و طراحی استراتژی برای آن‌ها

افزایش کانال‌های فروش برای رسیدن به سود بیشتر

آموزش به مدیران کسب و کار و تارگت گذاری برای رسیدن به فروش بیشتر

مزیت‌های داشتن یک مشاور کسب و کار

افزایش بهره وری با داشتن یک مشاوره کسب و کار

گاهی اوقات در شرکت مسائلی پیش می‌آید که کارفرما زمان رسیدگی به حل آن مسئله را ندارد. همچنین کارمندان شرکت نمی توانند از پس حل این مشکلات بر بیایند در این شرایط داشتن یک مشاور کسب و کار به شرکت کمک می‌کند تا بتواند از پس چالش‌های پیش آمده بربیاید.

کم کردن هزینه‌های جاری شرکت

زمانی که کارمندان یا فرآیندهای جاری شرکت در جای درست خود قرار نگیرند سازمان متحمل هزینه‌های اضافی و زیادی می‌شود و این باعث کند شدن سرعت رشد کسب و کار میشود. مشاور کسب و کار به راحتی میتواند ساختارهای سازمان را مورد بررسی قرار دهد و ایرادات کاری را در شرکت‌ها و سازمان‌ها شناسایی کند و برای آن‌ها راه حل ارائه کند. تا از این طریق از هدر رفتن هزینه‌ها جلوگیری شود.

آموزش به کارمندان

کارمندان یک شرکت با آموزش دیدن می‌توانند مهارت‌هایی را که برای رسیدن به موفقیت شرکت نیاز دارند کسب کنند، داشتن یک مشاور کسب و کار این شرایط را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید به پرسنل خود آموزش دهید. شبکه سازی بیشتر برای شرکت: از آنجایی که مشاورین کسب و کارها با افراد مختلفی سروکار دارند می‌توانند برای حل چالش ها از تخصص دیگران کمک بگیرند. علاوه بر این کارفرما با جمعی از متخصصین دیگر حوزه‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

حل مسائل قانونی و حقوقی شرکت

یکی از چالش‌های همیشگی شرکت‌ها درگیری با سازمان‌های مختلفی مثل: مالیات، بیمه و حتی مسائل حقوقی و ثبتی است. داشتن یک مشاور کسب و کار در این شرایط به کارفرما کمک می‌کند تا بتواند به راحتی مسائل حقوقی شرکت را حل و فصل کند.

ارائه ابزارهای مدیریتی به صاحب کسب و کار

مدیران کسب و کار باید به درستی از فرایند کار موجود در سازمان و عملکرد کارمندان مطمئن شوند، بنابراین مشاورین کسب و کار با در اختیار گذاشتن انواع ابزارهای اطلاعاتی و تحلیلی به کارفرما این امکان را می‌دهد که بتواند به بهترین شکل امور جاری شرکت را بررسی کند.

دادن ایده های جدید به کارفرما

ایده های خلاقانه می‌تواند کسب و کار را از چالش‌ها و مشکلات موجود رها کند و به موفقیت های زیادی برساند. بنابراین اگر شما به عنوان یک کارآفرین در شروع راه اندازی استارتاپ یا کسب و کار خود هستید مشاورین کسب و کار با ارائه ایده های خلاقانه می‌توانند به رشد شما سرعت ببخشند.

انگیزه دادن به پرسنل سازمان

وجود یک مشاور خوب در کنار پرسنل به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا در هنگام روبرو شدن با چالش ها بتوانند از مشاور کمک بگیرند، بنابراین داشتن یک مشاور کسب و کار خوب به کارمندان شما انگیزه بیشتری می‌دهد.

ارائه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال

در هر کسب و کاری دیجیتال مارکتینگ لازمه موفقیت است. این روزها دیگر بازاریابی سنتی چندان کاربردی نیست. کسب و کارها برای اینکه بتوانند فروش خود را افزایش دهند، باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند. مشاورین کسب و کار می‌توانند متناسب با هر کسب و کاری استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را به صاحب کسب و کار ارائه دهند.

 

کسب و کار2 min

ویژگی های یک مشاور کسب و کار

 

تا این قسمت از مقاله با مزیت‌ها و خدماتی که یک مشاور کسب و کار ارائه می دهد به صورت کامل آشنا شدیم در این قسمت تصمیم داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که هنگام استخدام یک مشاور کسب و کار باید در نظر بگیرید:

ویژگی های یک مشاوره کسب و کار خوب عبارتند از:

ارتباط مداوم با شما و شرکت

داشتن چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت نسبت به شرکت و ارائه راهکارهای موفقیت برای کسب و کار

داشتن تخصص و اطلاعات در زمینه کسب و کارهای مختلف

داشتن رزومه و سابقه مشاوره کسب و کار با شرکت های بزرگ

چیدن استراتژی‌های متناسب با سازمان با در نظر گرفتن بودجه شرکت

داشتن تجربه کاری موفق شرکت‌های قبلی

چگونه یک مشاور کسب و کار شویم؟

ممکن است شما جزء افرادی باشید که می‌خواهید مشاوره کسب و کار را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنید. در این قسمت به این پرسش که چگونه یک شخص می تواند مشاور کسب و کار شود می‌پردازیم:

قبل از اینکه به معرفی نکاتی بپردازیم که افرادی که قصد فعالیت در حوزه مشاوره کسب و کار دارند باید به آنها توجه کنند این مسئله را در نظر داشته باشید که برخی از افراد که مشاور کسب و کار هستند خودشان کارآفرینان موفقی هستند که علاوه بر دانش و تخصص لازم در حوزه مشاوره، دانش فنی و تجربه در زمینه‌ای که می‌خواهند مشاوره دهند دارند.

تجربه کاری خود را بالا ببرید: فعالیت‌ها و تحصیلات گذشته شما می‌تواند بر روی تجربه شما تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید در حوزه مشاوره کسب و کار در یک حرفه خاص مثل دیجیتال مارکتینگ بپردازید ابتدا خود شما بهتر است که دیجیتال مارکتینگ را به صورت کامل بشناسید.

داشتن یک برنامه منظم: هنگام شروع فعالیت خود یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت بچینید تا بتوانید با استفاده از استراتژی های مختلف برای موفقیت خود برنامه ریزی کنید.

 اعتماد به نفس خود را تقویت کنید: شما به عنوان یک مشاور کسب و کار باید در زمینه‌ای که قصد مشاوره دادن دارید تخصص کافی داشته باشید تا بتوانید از ابتدا تا انتهای فعالیت‌های سازمان را مورد بررسی قرار دهید و با دانش تخصصی خود با کارفرما صحبت کنید و کارفرما می‌تواند به تجربیات و تخصص شما اعتماد کند و کسب و کارش را به شما بسپارد.

چرا افرادی که به تازگی قصد راه اندازی یک کسب و کار دارند باید مشاور استخدام کنند؟

دیگر زمان آزمون و خطا به سر رسیده است. صاحبین کسب و کار در ابتدا برای اینکه بتوانند از راه های میانبر و ساده استفاده کنند، باید بتوانند در زمینه سیستم سازی، انجام کارهای تیمی، بهبود عملکرد، بالا بردن آمار فروش، نحوه صحیح برندینگ، شبکه سازی و داشتن ارتباط موثر از تجربه مشاوران کسب و کار استفاده کنند.

همه افراد به دنبال داشتن یک ایده موفق و درآمد زا هستند که به وسیله آن به درآمدهای بالا برسند اما این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ تضمینی برای به درآمد رسیدن ایده شما وجود ندارد. اگر فردی بدون داشتن تخصص و آگاهی شروع به راه اندازی یک کسب و کار نوپا کند با یک اشتباه کودک کوچک تمام سرمایه خود و فعالیت‌هایی که تا به حال انجام داده است را هدر می‌دهد. مسیر راه اندازی یک کسب و کار پر از چالش‌های پیش بینی نشده است که در این مسیر به راهنمایی‌های یک مشاوره نیاز دارید. شما با داشتن یک مشاور کسب و کار می‌توانید مسیر پیش روی خود را تا حدی پیش بینی کنید و برای چالش های پیش رو یک برنامه ریزی درست انجام دهید و بتوانید از چالش‌ها عبور کنید.

بیزینس کوچینگ چه تفاوتی با مشاور کسب و کار دارد؟

طبق مایندست یک کوچ شما بهترین فردی هستید که می‌توانید راه‌حل‌های خلاقانه برای کسب و کارتان ارائه دهید، به همین خاطر کوچ هرگز به شما راه حلی ارائه نمی‌دهد و تنها شما را همراهی می‌کند. کوچ مانند یک چراغ قوه مسیر شما را روشن می‌کند اما افرادی که به عنوان مشاور فعالیت می‌کنند کسب و کار شما را بررسی می‌کنند و به ارائه راه حل می‌پردازند. مشاورها کسب و کار شما را از همه زوایا مورد بررسی قرار می‌دهند اما کوچ کسب و کار شما را تنها از2 قسمت مورد بررسی قرار می‌دهند.

  1. بررسی وضعیت موجود
  2. شفاف کردن وضعیت مطلوب

چکیده مطلب

در این مقاله به صورت کامل سعی کردیم شما را با مشاوره کسب و کار آشنا کنیم. سپس به بررسی وظایف یک مشاور خوب پرداختیم و بررسی کردیم که اگر یک شخص بخواهد با عنوان مشاوره کسب و کار شروع به فعالیت کند چه مسیری را باید طی کند.

سوالات متداول

مشاور کسب و کار چگونه به پیشرفت یک کسب و کار کمک می‌کند؟

مشاوره کسب و کار فردی است که تجربه و مهارت کافی در زمینه کسب و کار شما دارد و می‌تواند از بیرون به کسب و کار و دنیای تجارت شما نگاه کند و مشکلات شما را بهتر بشناسد. به همین دلیل او می‌تواند راه حل‌های مناسب برای حل چالش‌های کسب و کارتان به شما پیشنهاد دهد.

آیا مشاوره کسب و کار در راه اندازی استارتاپ به افراد کمک می‌کند؟

شما به کمک خدمات مشاوره راه اندازی کسب و کار می‌توانید مسائل مختلف کسب و کارتان را پیش بینی کنید و یک مسیر شغلی برای کسب و کارتان تعریف کنید. شما به کمک این دید و توانایی می‌توانید درست ترین و اصولی ترین تصمیمات را برای کسب و کار خود بگیرید.

در چه زمینه هایی در کسب و کار می توان از مشاوره کسب و کار استفاده کرد؟

در زمینه‌های مختلف کسب و کار از جمله منابع انسانی، مسائل حقوقی، مشاور مالی و حسابداری، مشاوره بازاریابی دیجیتال، مشاوره استراتژی و مدیریت، می‌توانید از مشاوره کسب و کار استفاده کنید.

هزینه مشاوره کسب و کار چقدر است؟

هزینه جلسات مشاوره کسب و کار کاملا متغیر است و این هزینه بستگی به میزان تجربه، تبحر و تخصص مشاور دارد.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *