شغل های ابتکاری

در ذهن همه ما، ایده‌های مختلفی برای راه اندازی یک کسب و کار وجود دارد که متاسفانه به هر دلیلی، نتوانستیم آنها را پیاده سازی کنیم یا در صورت پیاده سازی هم با شکست مواجه شدیم.

اکثر این ایده را می‌توان به عنوان شغل های ابتکاری معرفی کرد و حتی شاید درآمدهای زیادی را هم برای ما در پی داشته باشند. ولی درنهایت و به هر دلیلی، موفق به انجام آنها نشدیم و درنهایت نیز به فراموشی سپرده شدند.

ولی در اینترنت نیز کسب و کارهای زیادی وجود دارند که از آنها با اسم شغل های ابتکاری اسم برده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا چند نمونه از این ایده‌های اینترنتی را به شما معرفی کنیم.

های ابتکاری2 min

1. طراحی سایت

طراحی سایت و کسب درآمد از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، یکی از روش‌های قدیمی به شمار می‌رود که بیش از 10 سال است که توسط شرکت‌های مختلفی، اجرا شده؛ ولی تقریبا از 3 سال پیش و پس از شیوع ویروس کرونا، ناگهان حجم زیادی از فروشنده‌ها به سمت طراحی سایت رفتند و این حوزه را برای ادامه فعالیت‌های خودشان، انتخاب کردند.

تعداد سایت‌ها و محتواها پس از شیوع ویروس کرونا به حدی زیاد شده بود که حتی منابع موتورهای جستجو به مانند گوگل هم پاسخگو این تعداد از محتواها نبود. ولی راه اندازی فروشگاه اینترنتی پتانسیل بالایی دارد؛ به طوری که اگر تمامی این روش‌ها را به صورت اصولی انجام دهید، شاید به سودهای روزانه میلیاردی نیز برسید.

2. طراحی گرافیک

امروزه اکثریت برای کسب و کار خودشان و اکثر فعالیت‌های اینترنتی، نیاز به یک طراح گرافیک دارند که اگر شما در این حوزه مهارت دارید، می‌توانید از همین طریق کسب درآمد کنید.

اگر هم با این حوزه آشنا نیستید، می‌توانید بعد از چند ماه، مهارت‌های لازم در این زمینه را به دست بیاورید و درواقع اصلا نیازی به نگرانی هم نیست. طراحی گرافیک با نرم افزارهایی به مانند ایلاستریتور و استنسیل و چندین نرم افزار دیگر انجام می‌شود که اتفاقا همه این نرم فزارها هم رابط کاربری آسانی دارند؛ یعنی شما در مدت زمان کم می‌توانید با محیط کاربری این نرم افزارها آشنا شوید.

در بالا گفتیم که اکثر فعالیت‌های اینترنتی نیاز به یک طراح گرافیک دارند؛ ولی این را بدانید که مهارت‌های طراحی گرافیک در دنیای واقعی و در بعضی از کسب و کارهای دیگر هم قابل استفاده است.

3. برنامه نویسی

برنامه نویسی نیز یکی دیگر از شغل های ابتکاری به شمار می‌رود که نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهان به عنوان یکی از پرتقاضاترین شغل‌ها به شمار می‌رود. حتی با اینکه تقاضا برای برنامه نویس بسیار زیاد است، ولی عرضه بسیار کمی دارد که همین موضوع می‌تواند زمینه‌های کسب درامد از برنامه نویسی را برای شما مهیا کند.

برای یادگیری برنامه نویسی، شما کار آسانی را در پیش ندارید و حالا مقدار سختی شما در مراحل یادگیری نیز بستگی به سعی و تلاش خودتان دارد که چقدر در یادگیری برنامه نویسی مصمم هستید.

بهتر است که برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی، ابتدا چند دوره حرفه‌ای را مشاهده کرده و سپس یک دوره کارآموزی را بگذرانید. سپس که مهارت‌های لازم را به دست آوردید، می‌توانید در شرکت‌های برنامه نویسی فعالیت کنید و یا اینکه به صورت انفرادی فعالیت کنید.

های ابتکاری3 min

4. برگزاری دوره‌های آنلاین

قطعا شما در یکسری از حوزه‌ها تخصص و تبحر خاصی دارید و عده‌ای هم هستند که می‌خواهند تا در حوزه‌ای که شما تخصص دارید، مهارت‌های لازم را به دست بیاورند. خوب وقتی که شما این مهارت‌ها را دارید، چرا به بقیه آموزش نمی‌دهید؟

البته امروزه دوره‌های حضوری، به اندازه گذشته اهمیت ندارند و اکثریت سعی می‌کنند تا به جای دوره‌های حضوری، از دوره‌های آنلاین استفاده کنند. همچنین شما می‌توانید آموزش‌های لازم را ضبط کرده و آنها در سایت‌ها مختلف به فروش برسانید.

5. راه اندازی پیج اینستاگرام

کسب درآمد از طریق اینستاگرام بر هیچ کسی پوشیده نیست و همه می‌دانند که پیج اینستاگرام می‌تواند چه سودی برای شما داشته باشد؛ شاید حتی خیلی از شماها هم از پیج‌های اینستاگرام خرید کرده باشید و این سوال در ذهن شما هم به وجود آمده باشد که چرا شما نباید یک پیج اینستاگرام برای کسب درآمد داشته باشید.

حتی اگر شما نگاهی به اکثر این فروشگاه‌های اینستاگرامی بیندازید، می‌بینید که اکثر پست‌های آنها هم با گوشی‌های خودشان ضبط شده و با نرم افزارهای اندروید و آیفون به مانند inshot ادیت شدند.

فقط شما باید با مراحل تبلیغ در اینستاگرام به خوبی آشنا باشید؛ در اینستاگرام فرقی نمی‌کند که شما تا چه حدی خوب کار می‌کنید؛ هر کسی که تبلیغات بهتری را انجام بدهد، فرد برنده میدان است.

6. تولید پادکست

تولید پادکست هم یکی دیگر از شغل های ابتکاری به شمار می‌رود؛ پادکست از چند سال اخیر تا به الان، توانسته طرفداران زیادی را پیدا کند؛ هر چه که می‌گذرد، مردم علاقه کمتری به محتواهای متنی پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند تا همان محتواها را در قالب صوت یا تصویر مشاهده و گوش کنند.

برای همین پادکست‌ها توانستند تا محبوبیت زیادی را به دست بیاورند. ولی در ایران، هنوز هم تولید پادکست اشباع نشده؛ هر چند چندین سایت وجود دارند که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. ولی جا آنقدر باز است که شما هم بتوانید از این حوزه کسب درآمد داشته باشید.

ضبط پادکست هم آنقدر کار دشواری نیست؛ شما فقط باید بتوانید تا یک موضوعی جذاب را پیدا کنید. اکثر کاربران اصلا به کیفیت پادکست اهمیت نمی‌دهند و تمام توجه آنها بر روی موضوع و صدای مجری است.

7. کانال یوتیوب

حدودا دو سالی است که جامعه فارسی یوتیوب پیشرفت فوق العاده‌ای داشته. کانال‌های مطرحی از گذشته در یوتیوب وجود داشتند که به خاطر همه گیر شدن فیلترشکن‌ها، کاربران ترجیح دادند تا به جای استفاده از پلتفرم آپارات، به سراغ نسخه بهتر و با کیفیت‌تر، یعنی یوتیوب بروند.

یوتیوب این قابلیت را به کاربران خودشان داده تا در ازای تولید محتوای باکیفیت، بتوانند درامد دلاری کسب کنند؛ البته تولید محتوا در یوتیوب به مانند اینستاگرام نیست که بتوانید با inshot یک ویدئو معمولی تهیه کرده و در کانال خودتان آپلود کنید و انتظار درآمد هم داشته باشید.

رمز موفقیت در یوتیوب، تولید محتواهای باکیفیت و فعالیت با نظم است. در یوتیوب شما نمی‌توانید با تبلیغات به موفقیت خاصی برسید و کل پیشرفت شما بستگی به همین دو مورد دارد.

8. همکاری در فروش

همکاری در فروش را هم می‌توان جزو شغل های ابتکاری اسم برد؛ بعضی از افراد هستند که نه توانایی‌های لازم برای طراحی سایت را دارند و نه می‌توانند یک مغازه اجاره کنند؛ در این صورت می‌توانید از ایده همکاری در فروش استفاده کنید.

به این صورت که شما محصولات شرکت‌های بقیه را می‌فروشید و در ازای فروشی که توسط شما انجام شده، یک پورسانتی از طرف شرکت مبدا، به شما می‌رسد. شرکت‌های بزرگی به مانند دایان شاپ در این زمینه فعالیت می‌کنند که شما می‌توانید در یکی از آنها ثبت نام کرده و محصولات آنها را بفروشید.

همچنین بسیاری از افراد هستند که یک سایتی را طراحی کرده و محصولات همین شرکت‌ها را به صورت همکاری در فروش، در سایت خودشان به فروش می‌رسانند. البته شما می‌توانید از روش‌های دیگری به مانند پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، کانال یوتیوب و … نیز برای فروش محصولات خودتان استفاده کنید.

جمع بندی

ایده‌های زیادی وجود دارند که می‌توان از آنها با اسم شغل های ابتکاری اسم برد که حالا شما باید بر اساس علاقه و مهارت خودتان، یکی از آنها را انتخاب کرده و عملی کنید. یادتان باشد که در ذهن همه ما، ایده‌های زیادی وجود دارد و فرد برنده کسی است که ایده‌هایش را پیاده سازی کرده باشد.

در این مقاله ما به معرفی چندین ایده پرداختیم؛ اگر هر سوالی درباره این مقاله داشتید، می‌توانید از قسمت کامنت‌ها از ما بپرسید.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *