تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی کسب و کارها به چه شکل است؟

از گذشته و در هر جامعه‌ای، کسب و کارها برای اینکه بتوانند بقا داشته باشند، باید از روش‌ها و ایده‌های مختلفی استفاده کنند. وقتی که سطح علم و دانش بشر پیشرفت کرد، سطح زندگی آنها نیز دستخوش تغییرات زیادی شد و به همین واسطه هم کسب و کارها مجبور به تغییر رویه خودشان شدند.

برای همین، کسب و کارها مجبور شدند تا از فناوری‌های جدید به جهت پیشبرد کسب و کار خودشان استفاده کنند؛ استفاده از همین فناوری‌ها باعث شده تا کمی نحوه کار برای آنها آسان‌تر شود و همچنین فضای رقابتی مختلفی را تجربه کنند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فضای کسب و کار را با هم بررسی کنیم.

تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی کسب و کارها به چه شکل است؟

استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های جدید باعث شده تا شکل و شمایل فعالیت‌های اقتصادی کسب و کارها، کمی تغییر کند؛ همچنین اگر این کسب و کارها از روش‌های اصولی برای پشبرد کسب و کارشان از طریق تکنولوژی استفاده کرده باشند، قطعا به درآمدهای چند برابر می‌رسند.

امروزه نیز می‌توان کسب و کارهای بزرگی را مثال زد که از طریق فناوری‌های جدید به درآمدهای نجومی رسیده‌اند که دیجی‌کالا هم یکی از آنهاست.

حتی علاوه بر زمینه‎هایی به مانند اقتصادی، می‌توانید کسب و کار خودتان را در زمینه‌های دیگری به مانند فرهنگی، امنیت، روابط کاری، ایجاد اطمینان و … نیز پیشرفت دهید که البته همه این موارد در صورتی به وجود می‌آید که شما از روش‌های اصولی برای آن استفاده کرده باشید.

اگر خودتان امروزه به بازار بروید و نگاهی به مغازه‌ها بیندازید، متوجه می‌شوید که دیگر مشتری‌های گذشته خودشان را ندارند و هر چه می‌گذرد، از تعداد مشتری‌های آنها کاسته می‌شود. این در صورتی است که همه آنها از روش‌های سنتی برای کسب و کار خودشان استفاده می‌کنند و علاقه‌ای به اجرای روش‌های مدرن ندارند.

ولی از طرفی دیگر، ما همچنان شاهد پیشرفت کسب و کارهای هستیم که دست به روش‌های مدرن زدند و از فناوری‌های جدید برای راه اندازی و پیشبرد کسب و کار خودشان استفاده می‌کنند. حتی این روش از زمانی که بیماری کرونا همه گیر شد نیز سرعت چند برابر را به خودش گرفت؛ به حدی که بسیار از کسب و کارها قانع شدند تا کسب و کار خودشان را به سمت اینترنت ببرند و حتی تعداد زیادی از آنها هم که هنوز کسب و کاری را راه اندازی نکرده بودند، به سمت اینترنت رفتند.

از طرفی دیگر، اگر کسب و کار شما اینترنی باشد، دیگر مشتریان شما محدود به یک منطقه خاصی نیستند؛ یعنی به مانند مغازه نیست که برای خرید باید حتما به مغازه شما و به صورت حضوری مراجعه کنند. به اینصورت که از هر جای جهان می‌توانند به کسب و کار اینترنتی شما مراجعه کرده و محصول شما را خریداری کنند.

درواقع وقتی که شما کسب و کار خودتان را به سمت دنیای اینترنت می‌برید، خودتان را وارد بخش عظیمی از مشتریان می‌کنید که به دنبال محصولات شما هستند؛ یعنی مشتریان شما می‌توانند یا از محل شما باشند و یا حتی از کشوری دیگر.

البته دیگر ساعت کاری هم در دنیای اینترنت معنا ندارد؛ یعنی مثلا اگر شما یک مغازه‌ای را راه اندازی کرده باشید، قطعا یک ساعت‌هایی مغازه را می‌بندید و به خانه می‌روید و اگر مشتریان به مغازه شما مراجعه کنند، قطعا با کرکره بسته مواجه می‌شوند و به یک مغازه دیگر برای خرید محصولات خودشان مراجعه می‌کنند.

ولی در دنیای اینترنت به این صورت نیست؛ یعنی مشتریان شما هر ساعت از شبانه روز را که بخواهند، می‌توانند به کسب و کار اینترنتی شما مراجعه کرده و از محصولات شما دیدن کنند و حتی در صورت نیاز، می‌توانند آنها را خریداری کنند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی کسب و کارها به چه شکل است؟1 min

تبلیغات در دنیای مدرن کسب و کار به چه صورت است؟

در گذشته اکثر تبلیغات‌ها در تلویزیون، رادیو، بیلبوردهای تبلیغاتی و روش‌های دیگری انجام می‌شد؛ البته الان هم همچنان از این روش‌ها برای معرفی کسب و کار خودشان معرفی می‌کنند؛ ولی این روش‌ها دیگر به مانند گذشته، جوابگو نیستند و نمی‌تواند به مانند زمان‌های قدیم، مشتریان و کاربران زیادی را به سمت کسب و کار شما بفرستد و اگر هم این اتفاق بیفتد، قطعا بازخوردش به مانند گذشته نیست.

از آنجایی که کسب و کارهای مدرن ظهور کردند و اکثر فروشنده‌ها تصمیم می‌گیرند تا کسب و کارهای خودشان را در دنیای مدرن راه اندازی کنند، روش‌های تبلیغات نیز مدرن شده و دیگر به مانند گذشته نیست.

اصلا دیگران نه؛ من خود شما را مثال می‌زنم! شما در روز، چند ساعت را پای تلویزیون و برنامه‌های تلویزیونی می‌گذرانید؟ از طرفی دیگر، چند ساعت را پای گوشی و شبکه‌های اجتماعی به مانند اینستاگرام و تلگرام می‌گذرانید؟ قطعا زمانی که برای شبکه‌های اجتماعی می‌گذارید بیشتر از زمانی است که پای تلویزیون هستید.

وقتی یک فروشنده کسب و کارش را در اینستاگرام راه اندازی کرده باشد و متوجه این موضوع هم باشد که اکثریت مردم، اکثر وقت خودشان را در اینستاگرام می‌گذارنند، پس قطعا تبلیغات خودش را در اینستاگرام انجام می‌دهند. اگر این تبلیغات به صورت اصولی انجام شود، قطعا بازخوردهای بیشتری را نسبت به روش‌های قدیمی تبلیغات را به سمت کسب و کار شما روانه می‌کنند.

هزینه کسب و کار سنتی بیشتر است یا مدرن؟

یکی دیگر از دلایل اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فضای کسب و کار مربوط به هزینه‌های لازم برای راه اندازی کسب و کار در این روش‌هاست.

شما برای راه اندازی یک کسب و کار سنتی، قطعا باید یک مغازه در یک قسمتی از شهر را اجاره کنید، از طرفی دیگر هم باید هزینه‌های زیادی را برای موجود کردن محصولات خودتان خرج کنید؛ به غیر از هزینه‌های مربوط به اجاره مغازه و موجود کردن محصولات، شاید نیاز باشد که دکور مغازه را نیز بر اساس حوزه کاری خودتان، تغییر دهید و تغییر دکور نیز خودش هزینه‌های مربوط به خودش را دارد.

ولی برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، شاید یک چهارم این قیمت را نیاز داشته باشید و حتی کمتر؛ ولی این را هم بدانید که مراحل پیشرفت در کسب و کار اینترنتی هم سختی‌های خودش را دارد و به این راحتی‌ها نیست.

وقتی که شما یک مغازه برای خودتان راه اندازی می‌کنید، قطعا هر روزه افراد زیادی از جلوی مغازه شما عبور می‌کنند و قطعا در روز، چند نفری وارد مغازه شما می‌شوند؛ یعنی احتمال اینکه شما بدون هیچ تبلیغاتی هم به فروش برسید وجود دارد.

ولی در دنیا اینترنت، شما با موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی سر و کار دارید. کسب و کارهای اینترنتی هم مهارت‌های مخصوص به خودشان را نیاز دارند و برای همین می‌توان گفت که هر کسی نمی‌تواند در این حوزه موفق شود؛ اگر هم کسب و کارهایی را می‌بینید که توانستند در کسب و کار اینترنتی خودشان به موفقیت برسند هم مطمئن باشید که افرادی متخصص در این زمینه را استخدام کرده اند.

کدام بهتر است؟ سنتی یا مدرن؟

قطعا کسب و کارهای مدرن و کسب و کارهایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پیشبرد کارشان استفاده کردند، می‌توانند سود بیشتری را به دست بیاورند؛ ولی اینطور هم نیست که کسب و کارهای سنتی از بین رفته باشند.

درست است که امروزه، اکثریت ترجیح می‌دهند تا از طریق اینترنت خریدهای خودشان را انجام بدهند؛ ولی باز هم افراد زیادی هستند که می‌خواهند خرید خودشان را به صورت حضوری انجام دهند.

طبق توضیحاتی هم که در بالا ارائه دادیم، برای ایجاد کسب و کارهای مدرن هم قطعا مهارت‌های مخصوص به خودش را نیاز دارد؛ حالا اینکه شما کدام روش را برای راه اندازی کسب و کار انتخاب میکنید دیگر بستگی به خودتان دارد.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *