استراتژی کسب و کار چیست؟

مقدمه

فرقی نمی‌کند که قصد انجام چه کاری را داشته باشید و یا قصد دارید که در چه حوزه ای فعالیت کنید! می‌خواهید مغازه باز کنید و یا شرکت! کسب و کار سنتی و یا کسب و کار اینترنتی! هیچ فرقی ندارد؛ هر جایی که دست بگذارید، یک رقیبی وجود دارد. البته که تعداد رقبا خیلی زیاد است؛ ولی واقعا هیچ برنامه ای ندارید؟ خیلی از شماها حتی با دیدن رقبا، از کار خود منصرف می‌شوید و سعی می‌کند به حوزه ای ورود کنید که رقبای کمتر و یا ضعیف تری وجود داشته باشند.استراتژی کسب و کار برای همین لحظه هاست. فقط با داشتن یک استراتژی خوب شما می‌توانید موفق شوید! بدون استراتژی کسب و کار، شما محکوم به شکست هستید!در ادامه ما شما را با روش و اهمیت و انواع استراتژی آشنا می‌کنیم. اگر به فکر موفق شدن در کسب و کار خود هستید، این پست را از دست ندهید.
فهرست مطالب

تعریف استراتژی کسب و کار به زبان ساده

به مجموعه ای از فعالیت ها و برنامه هایی که به شما کمک می‌کند تا در کسب و کار خودتان موفق شوید، استراتژی کسب و کار می‌گویند.درواقع استراتژی یک طرح جامع از فعالیت های بلندمدت و کوتاه مدت شماست و بدون داشتن آن، شما محکوم به شکست هستید!تعریف استراتژی کسب و کار خیلی سادست؛ اما عملی کردن آن از چیزی که فکر می‌کنید دشوارتر است.فرقی نمی‌کند که شما صاحب یک مغازه باشید و یا یک کارخانه! شما باید استراتژی کسب و کار خودتان را مشخص کنید و طبق برنامه پیش بروید؛ هیچوقت با جمله “هر چی پیش آید خوش آید” کارتان رو شروع نکنید!تعریف استراتژی کسب و کار به زبان ساده

چرا باید استراتژی کسب و کار داشته باشم؟

شما با داشتن استراتژی خوب، می‌توانید برای هر گونه تهدید آماده باشید و طبق یک برنامه اصولی و منطقی، به سمت هدفهای خودتان پیش بروید.با نداشتن استراتژی کسب و کار، دیگر نظم در کار شما معنی ندارد؛ همه فقط در بخش خود دست و پا می‌زنند و مانند یک ربات عمل می‌کنند؛ بدون هیچ هدف و برنامه ای!اینکه فقط بگویید ما می‌خواهیم تا آخر این ماه فلان تومان بفروشیم که استراتژی نمی‌شود! این فقط یک هدف است؛ ولی شما برای رسیدن به این هدف، چه برنامه ای چیدید؟

چگونه برای کسب و کار خودم استراتژی بچینم؟

قبل از برنامه ریزی برای تعیین استراتژی، باید به موارد زیر دقت کنید:

استراتژی شما باید انعطاف پذیر باشد

ممکن است در حین انجام کار، مشکلات خاصی برای کسب و کار شما پیش بیاید و یا هدف شما تغییر کرده باشد و یا هر چیز دیگری که نیازمند است تا برنامه شما عوض شود!اینجا باید استراتژی خود را تغییر دهید؛ بدون اینکه در بقیه بخش‌ها مشکلی پیش بیاید.

تحلیل رقبا

ببیند که چگونه می‌فروشند، چه کارهایی انجام دادند، نقاط قوت و نقاط ضعف آنها چیست، به روش بازاریابی آنها را پی ببرید، سلیقه مشتریان آنها چیست و بینهایت نکات دیگر! بحث تحلیل رقبا هم بحثی مفصل است که به آن می‌پردازیم!

اهداف خودتان را مشخص کنید

اهداف شما هم بسیار مهم است؛ استراتژی شما باید به گونه ای باشد که بتوانید بعد از یک زمان مشخص، به اهداف خودتان برسید؛همانطور که هدف گذاری خوب می‌توانید باعث رشد کسب وکار شما شود، به همان اندازه می‌تواند شما را زمین بزند.

ایده داشته باشید

اکثر شرکتها، در یکسانی تمام گیر افتادند و فقط در حال تقلید از یکدیگر هستند؛ مثلا می‌بینند که فلان شرکت، فلان کار را انجام داده و موفق شده و من هم باید همان کار را انجام دهم!تحلیل رقبا الزامی است؛ ولی تقلید از آنها کار اشتباهی است! سعی کنید که مزیتی نسبت به رقبای خود داشته باشید. قبل از چیدن استراتژی، خودتان را جای مشتری بگذارید و به سؤال زیر جواب دهید:

بلند مدت فکر کنید

استراتژی کسب و کار شما نباید برای یک یا دو ماه باشد! شما باید فکر آینده باشید؛چون امروز موفق شدید یا شکست خوردید، فردا هم به همین شکل است؟ چه برنامه ای برای آینده خود دارید؟ در آینده خودتان را در کجا می‌بینید؟ از آینده خود راضی هستید یا نه؟

آپدیت باشید!

امروز اینگونه می‌گذرد؛ فردا چطور؟ ممکن است فردا سلیقه مشتریان شما عوض شود؛ آنموقع می‌خواهید چیکار کنید؟ استراتژی امروز شما، برای فردا هم جوابگو است؟سعی کنید آینده را هم بسنجید و ببینید که سلیقه مشتریان شما به کدام سمت می‌رود!برای همین گفتیم که استراتژی باید انعطاف پذیر باشد!انواع استراتژی کسب و کار

انواع استراتژی کسب و کار

هر شرکت از سطح های مختلفی ساخته شده؛ بخش ریاست و معاونان، کارمندان، مشتری و …هر بخش نیازمند استراتژی خاص خودش است؛ اینگونه نیست که یک استراتژی را برای کل شرکت بچینید! البته اگر مثلا یک مغازه داشته باشید، شاید بتوانید با یک استراتژی پیش بروید؛ ولی برای یک شرکت با تعداد زیادی کارمند؟ اصلا!در ادامه ما انواع استراتژی ها را به شما معرفی می‌کنیم:

استراتژی برای بخش سازمان یا شرکت

این استراتژی مخصوص مدیران سازمانها و یا شرکت هاست. مدیران شرکت با این استراتژی، باید کسب و کار خودشان را تحلیل کنند و به فکر بهبود و رشد کار خودشان باشند.در این استراتژی، آنها باید در بازار خودشان موفق باشند و ببینند به چه بازارهایی می‌تواند وارد شوند.

استراتژی برای بخش کسب و کار

همانطور که از اسمش هم پیداست، در این استراتژی شما باید رقبا خودتان را بررسی کنید تا نهتنها از آنها عقب نمانید، بلکه برنامه ریزی کنید تا از آنها جلو هم بزنید.

استراتژی عملکردی

در استراتژی عملکردی که به آن استراتژی وظیفه ای هم می‌گویند، شما باید برای تککارکنان خودتان برنامه ریزی کنید؛ به این شکل که با تعدا معقول کارمندان، بهترین بازخوردرا دریافت کنید. دستیابی به اهداف شرکت هم رابطه مستقیم با استراتژی عملکردی دارد.

نشانه های یک استراتژی ضعیف چیست؟

داشتن یک استراتژی خوب برای کسب و کار می‌تواند شما را به اهدافتان برساند؛ از آنطرف،یک استراتژی ضعیف هم می‌تواند باعث ضربه زدن به کسب و کار شما شود و یا حتی بدتر!پس اگر استراتژی کسب و کارتان خوب نباشد، باید فورا شناسایی و تغییر داده شود. حالا نکات یک استراتژی ضعیف چیست؟
  • پیچیده است
  • مقیاس درستی ندارد
  • انعطاف پذیر نیست
  • نتایج را اعلام نمی‌کند
  • فقط با شرایط فعلی سازگار است و چشم انداز خوبی ندارد

تفاوت میان استراتژی و تاکتیک چیست؟

استراتژی یک برنامه بلند مدت است؛ ولی تاکتیک به کارهایی گفته می‌شود که در راستای رسیدنبه اهداف استراتژی که داریم انجام می‌گردد.بگذارید یک مثال از استراتژی و تاکتیک بزنم:فرض کنید شما صاحب یک مغازه فروش شلوار جین هستید! حالا شما قصد دارید که عرضه کننده ارزان‌ترین شلوار جین در منطقه خودتان باشید. تا اینجا شد استراتژی!  
فهرست مطالب

نوشته های اخیر

سعید حسینی فرد به عنوان کوچ به دیگران کمک می‌کند تا اهداف خود را در زندگی و مسیر شغلی خود از طریق شناسایی نقاط قوت و ضعف، محقق کنند. در نتیجه، کوچینگ مدیران کسب‌وکار یک فرایند آموزشی و مشاوره‌ای است که در آن یک کوچ متخصص، به مدیر کمک می‌کند تا عملکرد خود را در محل کار بهبود بخشد. جهت دریافت وقت مشاوره، شماره تماس خود را وارد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *