چه چیزهایی باید از کسب و کار اینترنتی بدانیم؟

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، اکثر مدیران سعی کردند تا کسب و کار خودشان را به سمت اینترنت ببرند و یا اینکه اصلا کسب و کاری که قصد راه اندازی آن را داشتند را در اینترنت پایه گذاری کنند.

البته مدیران وقتی وارد اینترنت شدند که متوجه شدند مشتریان آنها نیز به این سمت حرکت می‌کنند و اینگونه شد که کسب و کار اینترنتی توانست محبوبیت زیادی به دست بیاورد.

در ادامه این بخش قصد داریم تا اطلاعات بیشتری درباره کسب و کار اینترنتی را به شما ارائه دهیم.

چه چیزهایی باید از کسب و کار اینترنتی بدانیم؟

همه ما با کلیت کسب و کارهای اینترنتی آشنا هستیم و درواقع نیاز نیست که توضیحات بیهوده را درباره آنها را به شما ارائه دهیم؛ ولی می‌خواهیم یکسری از واقعیت‌ها درباره کسب و کار اینترنتی را با شما در میان بگذاریم.

همچنین چندین سوال رایج نیز در بین افراد مختلف و درباره کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد که در ادامه قصد بررسی به این موارد را داریم.

1. در اینترنت می‌توانیم با سرمایه کم، به سود بالا برسیم؟

صد در صد! اصلا در دنیای اینترنت و در کسب و کار اینترنتی شما نیاز به هزینه بالا ندارید؛ بگذارید کسب و کار اینترنتی را با دنیای واقعی مقایسه کنیم. در دنیای واقعی شما باید هزینه زیادی را برای اجاره یا خرید مغازه پرداخت کنید و از طرفی دیگر هم باید هزینه‌های زیادی را جهت موجود کردن محصولات خودتان بپردازید.

حالا این هزینه‌ها جدای از هزینه‌های دیگری به مانند دکور، وسایل اولیه و … است.

ولی در دنیای اینترنت اصلا اینگونه نیست و نیاز به این مقدار هزینه زیادی ندارید؛ حتی با کمتر از نصف هزینه‌هایی که برای مغازه خرج کردید می‌توانید یک کسب و کار اینترنتی فوق العاده را راه اندازی کنید.

چون در زمان راه اندازی کسب و کار اینترنتی، شما نیاز ندارید که اصلا محصولی را موجود کنید؛ می‌توانید صبر کنید وقتی که مشتری سفارش داد، محصول را موجود کنید؛ البته این بخش برای طراحی سایت است.

ولی اگر می‌خواهید، نگاهی به پیچ‌های اینستاگرام بیندازید؛ آیا برای راه اندازی پیچ اینستاگرام باید هزینه‌ای پرداخت کنید؟ قطعا نه! کل هزینه‌های شما فقط برای تبلیغات و موجود کردن یکسری از محصولات است که آن هم باز بسیار کمتر از هزینه‌های مربوط به باز کردن مغازه می‌شود.

چیزهایی باید از کسب و کار اینترنتی بدانیم؟2 min

2. آیا برای کسب و کار اینترنتی موفق، باید ایده پولساز داشته باشیم؟

اصلا فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید در دنیای واقعی یک مغازه برای خودتان راه اندازی کنید و یا اینکه به سراغ کسب و کار اینترنتی بروید؛ در هر صورت شما نیاز به یک ایده دارید. شما باید همیشه پیش خودتان به این سوال جواب دهید که مشتری چرا باید از شما خرید کند؟ چرا نباید به سراغ رقیب شما برود؟ مگر شما چه برتری نسبت به رقبای خودتان دارید که مشتری باید شما را انتخاب کند؟

ولی ایده پولساز داستانش جداست؛ بگذارید بدون توضیحی و به صورت خیلی خلاصه شما بگویم؛ برای راه اندازی کسب و کار موفق، شما هیچ نیازی به ایده پولساز ندارید!

قطعا هر ایده‌ای که در ذهن شما وجود دارد، یک نفر قبل از شما آن را پیاده سازی کرده و دلیل نمی‌شود که چون آن شخص این ایده را راه اندازی کرده، دیگر شما نمی‌توانید. الان مثلا هیچ کسی نباید فروشگاه اینترنتی راه اندازی کند و آن هم فقط به خاطر اینکه یک غول بزرگی به مانند دیجی‌کالا وجود دارد؟

این طرز فکر کاملا اشتباست و باید هر چه زودتر آن را از ذهن خودتان دور کنید؛ خیلی سریع ایده خودتان را راه اندازی کنید و مطمن باشید که اگر خوب فعالیت کنید، قطعا بازخوردهای فوق العاده‌ای را از سمت مشتریان خودتان به دست می‌آورید.

چه مقدار سرمایه‌ای برای کسب و کار اینترنتی نیاز است؟

در بالاتر هم به این موضوع پرداختیم؛ اگر شما دقیقا همان سرمایه لازم برای راه اندازی مغازه را در اختیار دارید، که داستان برای شما خیلی راحت می‌شود؛ چون می‌تواند با حدود 5 درصد از همان سرمایه، کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید و بقیه سرمایه را جهت موجود کردن مهم‌ترین محصولات کنید و سپس بقیه را برای تبلیغ استفاده کنید.

حالا اینکه شما کدام بستر را برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی استفاده می‌کنید دیگر بستگی به خودتان دارد. منظور ما از بستر این است که شما می‌خواهید کسب و کار خودتان را در تلگرام، اینستاگرام، سایت و … طراحی کنید.

البته اگر باز هم سرمایه کمی در اختیار دارید، نباید ناامید باشید؛ چون اتفاقا اینترنت یک بستری مناسب برای افرادی است که سرمایه کمتری در اختیار دارند؛ شاید شما هزینه تبلیغ را اختیار نداشته باشید؛ ولی دلیل نمی‌شود که ایده خودتان را راه اندازی نکنید.

فقط طریقه راه اندازی کسب و کارتان کمی متفاوت‌تر می‌شود که باز هم بستگی به حوزه فعالیت شما دارد.

چطور باید ایده خودمان را به یک ایده پولساز تبدیل کنیم؟

ایده شما باید در ابتدا بتواند یک مشکلی از کاربران شما را حل کند؛ درواقع شما باید اصل کار را رعایت کرده باشید؛ یعنی اینکه نیاز مشتریان را پیدا کرده و سپس محصولات و خدماتی را موجود کنید که بتواند جوابگو نیاز مشتریان شما باشد.

یا اگر هم از همان ابتدا محصول و خدمات خودتان را موجود کردید باز هم ایرادی ندارد؛ در این لحظه شما باید بررسی کنید که محصول یا خدمات شما، نیاز چه قشری را برطرف می‌کند؛ یعنی باز هم همان مراحل بالاست، ولی به شکلی متفاوت‌تر.

در هر صورت این موضوع را یادتان باشد که مشتریان هستند که می‌توانند سایت شما را از فرش به عرش برسانند. حالا اینکه ایده شما تبدیل به یک ایده پولساز شود هم کاملا بستگی به فعالیت و آنالیز مشتریان شما دارد.

در دنیای کسب و کار که حالا یا می‌خواهد دنیای واقعی باشد یا دنیای اینترنتی، شما در مرحله اول باید بازار هدف خودتان را مشخص کنید و سپس محصولات و خدمات خودتان را به همان بازار هدف ارائه دهید.

البته اگر شما از همان ابتدا هم محصولات خودتان را موجود کردید، ولی باز هم باید نیاز مشتریان یا همان بازار هدف خودتان را بررسی کنید و محصولات و خدماتی را ارائه دهید که آنها می‌خواهند؛ فقط در این صورت است که شما می‌توانید کسب و کاری موفق را به دست بیاورید.

هر محصولی را می‌توان در اینترنت به فروش رساند؟

حرف آخر را اول میزنم؛ صد در صد شما هر چیزی را می‌توانید از طریق اینترنت، عرضه کنید؛ پس اصلا مهم نیست که محصول شما چیست؛ از خرید و فروش زمین گرفته تا محصولات دیگری به مانند تره بار و …

بگذارید اینطور به شما بگویم؛ کسب و کارهای اینترنتی به مانند مغازه هستند که می‌توانند مشتری‌هایی را برای شما پیدا کنند که حالا روند پیدا کردن مشتری نیز بستگی به فعالیت‌های شما دارد. حالا که مشتری مغازه اینترنتی شما را پیدا کرد، شما هم می‌توانید محصولات خودتان را به آنها بفروشید.

بسیاری از کسب و کارها هم محصولی ندارند و درواقع خدماتی را ارائه می‌دهند؛ به مانند تعمیرات برد کامپیوتر یا همین خدمات طراحی سایت؛ باز هم هیچ مشکلی وجود ندارد و شما می‌توانید با راه اندازی یک مغازه اینترنتی (کانال تلگرام، پیج اینستاگرام، سایت و …) خدمات خودتان را مشتریان معرفی کنید و حالا که مشتریان نیز با خدمات شما آشنا شدند، می‌توانند در ازای پرداخت، از خدمات شما بهره مند شوند.

حالا بعضی از خدمات هم به مانند تعمیرات برد، دورکاری نیستند و باید حتما از نزدیک انجام شوند؛ باز هم هیچ ایرادی ندارد؛ چون مشتری می‌تواند برد خودش را برای شما پست کند. یا حتی شما با استفاده از روش‌هایی به مانند سئو محلی که البته فقط در طراحی سایت امکان‌پذیر است، می‌توانید مشتریانی نزدیک به خودتان را پیدا کنید و به صورت حضوری، بردهای آنها را تعمیر کنید.

چطور از رقبای اینترنتی خودمان جلو بزنیم؟

وقتی که شما یک مغازه را مثلا در یک گوشه‌ای از شهر راه اندازی می‌کنید، درواقع رقبای شما فقط افرادی هستند که در همان شهر یا حومه شما فعالیت می‌کنند. ولی در کسب و کار اینترنتی به این شکل نیست و درواقع رقبای شما از همه جای ایران هستند.

ولی هر چیزی روش‌های مخصوص به خودش را دارد؛ شما با استراتژی‌های درست در زمینه تبلیغات و سئو، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از رقبای خودتان جلو بزنید و فروش بیشتری را نسبت به آنها داشته باشید.

البته یادتان باشد که استراتژی اشتباه در زمینه تبلیغات و سئو، نه تنها نمی‌تواند باعث رشد سایت شما شود، بلکه می‌تواند سایت شما را نابود کند. برای همین لازم است که افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *