مدیریت خودشناسی در کار

اکثریت فکر می‌کنند که برای موفقیت در کسب و کار، فقط بحث سرمایه اولیه و بودجه مهم است؛ ولی این طرز فکر کاملا اشتباست، مدیریت خودشناسی در کار هم یکی از موارد موردنیاز برای موفقیت به شمار می‌رود.

برای همین شما اگر به فکر موفقیت کسب و کار خودتان هستید، برای همین باید به خوبی با مراحل خودشناسی در کسب و کار آشنا باشید تا بتوانید این مراحل را پیاده سازی کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با مراحل مدیریت خودشناسی در کار آشنا کنیم.

خودشناسی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به بحث مدیریت خودشناسی در کار بپردازیم، بهتر است که اول با خود معنی و کارایی خودشناسی آشنا شویم تا درک بهتری از این موضوع داشته باشیم.

خودشناسی درواقع باعث می‌شود تا شما مسیر بهتری را برای رسیدن به اهداف خودتان را پیدا کنید. هیچ کسی نیست که بگوید هدفی ندارد و یا اینکه نخواهد به درجات بالا در زندگی خودش برسد؛ قطعا رسیدن به این مراحل سخت و دشوار است و حتما با مشکلات و دغدغه‌های زیادی رو به رو می‌شوید.

کوچینگ یا همان خودشناسی، باعث می‌شود تا شما بتوانید این مشکلات و سختی‌ها را به راحتی بگذارنید خودتان را به هدفی که می‌خواهید، برسانید.

البته نمی‌تواند در چند خط، کوچینگ را به صورت کامل تعریف کرد؛ برای همین به همین اندازه بسنده می‌کنیم و به سراغ بحث اصلی خودمان می‌رویم.

Untitled 2 min

کمی با خودشناسی در کار آشنا شوید

مهارت‌های خودشناسی در کل مراحل زندگی، تاثیر گذار است و برای همین پیشنهاد می‌شود که همیشه با مهارت‌های مربوط به این حوزه، آشنایی کافی را داشته باشید. کار نیز یکی از بخش‌های مهم در زندگی هر شخصی به شمار می‌رود که شما اگر به عنوان مدیر کسب و کار، به فکر پیشرفت کار و رونق درآمد خودتان هستید، باید حتما مراحل مربوط به خودشناسی در کار را به خوبی اجرایی کنید.

خودشناسی باعث می‌شود تا شما به خوبی با نقاط قوت و نقاط ضعف آشنا شوید و خودشناسی در کار نیز باعث شناخت نقاط ضعف و قوت در کسب و کار شما می‌شود. با شناخت این موارد، شما می‌توانید وقت خودتان را بر روی برطرف کردن نقاط ضعف و همچنین مانور بیشتر بر روی نقاط قوت بگذارید.

آگاهی از خودشناسی باعث می‌شود تا شما ترس‌های خودتان را بشناسید و سپس کارهای لازم برای برطرف کردن آنها را انجام دهید؛ برای مثال شما می‌توانید با علم خودشناسی، ترس از دست دادن یک مشتری را پیدا کرده و آن را با استفاده از روش‌های مختلف، برطرف کنید.

یا مثلا هدف‌های خودتان را با استفاده از روش‌های خودشناسی شناسایی کرده و سپس برای رسیدن به آنها نیز برنامه ریزی کنید.

این موضوع را هم بدانید که خودشناسی فقط مخصوص به یک نفر یا یک ارگان خاص نیست. علم خودشناسی مخصوص به همه است و هر کسی و هر ارگانی می‌تواند از علم خودشناسی برای پیشبرد مراحل و کاری خودش استفاده کند.

البته خودشناسی هم یک روند یکسان نیست و برای هر شخص و هر ارگانی بر اساس موقعیت فعلی و موارد مختلفی که دارد، می‌توانید روندهای مختلفی را برای پیشبرد کارهایشان بطلبد.

تعریف متفاوت‌تر از علم خودشناسی در کسب و کار

شاید هنوز هم با معنی و ارزش واقعی مدیریت خودشناسی در کار آشنا نشده باشید؛ برای همین می‌خواهیم تا تعریفی متفاوت‌تر و بهتر را از خودشناسی به شما ارائه دهیم تا بهتر بتوانید با ارزش این علم، آشنا شوید.

همه مردم همیشه از مشکلات و دغدغه‌هایشان صحبت می‌کنند و همیشه آنها را جزو بدترین بخش‌های زندگی خودشان معرفی می‌کنند؛ همین دغدغه‌ها باعث می‌شود تا شما نتوانید مسیر پیشرفت خودتان را به خوبی پیدا کنید. ولی کوچینگ یا همان بحث خودشناسی، باعث می‌شود تا شما چشمان خودتان را به نقاط قوت و نقاط ضعف خودتان باز کنید. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانید برنامه ریزی کاملی را برای دغدغه و مشکلات خودتان پیدا کنید.

حالا این بحثی که ما کردیم، درباره زندگی شخصی بوده؛ ولی در کار نیز هیچ فرقی ندارد و کارها هم به مانند زندگی‌های شخصی، همیشه دارای مشکلات و دغدغه‌های مختلفی هستند که فقط با برنامه ریزی دقیق می‌توانید آنها را برطرف کنید. برای همین است که ما اصرار داریم تا مدیریت خودشناسی در کار را پیش بگیرید.

برای تقویت مدیریت خودشناسی در کار باید چه کاری را انجام دهیم؟

مهم‌ترین بخش در مراحل خودشناسی مربوط به خوب فکر کردن می‌شود؛ یعنی کوچ (مشاور خودشناسی) باید شما را با واقعیت خودتان آشنا کند تا شما بتوانید به خوبی فکر کنید و نقاط قوت و ضعف خودتان را پیدا کرده و سپس برای پیشبرد کسب و کارتان، برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

درواقع اصلی‌ترین بخش موفقیت شما در مدیریت خودشناسی، مربوط به فکر کردن می‌شود. البته خود بحث افکار هم یک بحثی کاملا پیچیده است. آقای “استوان ریچارد کاوی” یک نظریه درباره بخش فکر کردن دارد و طبق همین نظریه خودش، انسانها را به سه دسته نگرانی‌ها، نفوذ و کنترل تقسیم بندی می‌کند که در ادامه این سه بخش را به شما توضیح می‌دهیم:

1. دایره نگرانی‌ها

دایره نگرانی‌ها درواقع دست شما نیست و  تنها کاری که از دست شما و در صورت بروز یکسری اتفاقات بر می‌اید، نگران بودن است. برای همین اسمش را دایره نگرانی‌ها گذاشتند. یعنی شما نمی‌توانید هیچ کنترلی بر روی این بخش‌ها داشته باشید.

این بخش‌ها اکثریت مربوط به مشکلات طبیعی می‌شوند؛ مواردی به مانند زلزله، سیل، آتش سوزی، مرگ و … البته درست است که شما هیچ کنترلی بر روی این موارد ندارید؛ ولی شما به عنوان یک مدیری که دلسوز کسب و کار خودتان هستید، باید خودتان را برای این لحظات هم آماده کنید که البته این موضوع هم خودش بحث جدایی دارد و توضیح دادن درباره آن، باعث می‌شود تا از بحث مدیریت خودشناسی در کار دور شویم.

5. دایره نفوذ

در دایره نگرانی‌ها، شما هیچ کنترلی بر روی یکسری از اتفاقات نداشتید و فقط می‌توانید نگران باشید؛ ولی در دایره نفوذ، شما می‌توانید یکسری تاثیرات را بر روی یکسری از اتفاقات داشته باشید؛ یعنی کنترل کامل را ندارید و فقط می‌توانید تا حدودی بر روی آنها، تاثیر بگذارید تا خسارات زیادی را بر روی کسب و کار شما، وارد نکنند.

برای مثال شما می‌توانید پدر و مادر خودتان را عوض کنید؟ یا مثلا می‌تواند فرزند خودتان را طوری تربیت کنید که دقیقا باب میل شما باشد؟ قطعا جواب هر دو سوال نه است! ولی شما می‌توانید تا حدودی بر روی زندگی و رفتارهای آنها تاثیر داشته باشید.

6. دایره کنترل

برخلاف دایره نگرانی‌ها و نفوذ که کنترل کاملی را بر روی آنها ندارید، همه اتفاقاتی که در دایره کنترل برای شما یا کسب و کار شما رخ می‌دهد، دقیقا قابل کنترل هستند. برای مثال وقت خودتان را در نظر بگیرید؛ شما می‌توانید خودتان مشخص کنید که مثلا در ساعت 4 بعد از ظهر، چه کاری را باید انجام دهید و یا اینکه می‌توانید مشخص کنید نسبت به احساسات اطرافیان خودتان، چه واکنشی را نشان دهید؛ می‌توانید مشخص کنید که کسب و کار شما باید چه اهدافی را دنبال کنند و بینهایت مثال دیگر که می‌توان درباره دایره کنترل زد.

طبق توضیحاتی که در بالاتر و درباره خودشناسی دادیم، اگر دقت کرده باشید، اکثر مردم وقت خودشان را صرف دایره نگرانی‌ها می‌کنند که باعث می‌شود تا دید کوتاه‌تر و توجه کمتری را نسبت به دو دایره دیگر داشته باشند.

Untitled 3 min

خودشناسی چه مزیتی را برای ما و کسب و کارمان دارد؟

تا اینجا با توضیحات مربوط به مدیریت خودشناسی در کار آشنا شدیم؛ حالا بهتر است که نگاهی به مزیت خودشناسی در کار هم داشته باشیم.

  • بهبود روحیه
  • انتخاب تصمیم‌های بهتر
  • توانایی بالا در حل مشکلات
  • افزایش تمرکز
  • افزایش مقاومت در برابر مشکلات مختلف
  • بهبود وضعیت روانی
  • افزایش توانایی قدرت برنامه ریزی برای حل مشکلات
  • و …

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *