اهمیت پیدا کردن نقاط قوت و ضعف

کوچینگ یکی از روش‌های خودشناسی است که باعث می‌شود تا افراد مختلف با شناخت کامل از خودشان، مسیر موفقیت را پیدا کنند؛ حالا برای شناخت خودتان، شما نیاز به روش و مراحل مختلفی دارید که پیدا کردن نقاط قوت هم یکی از آنها به شمار می‌رود.

اگر به زندگی هر کسی که به دنبال موفقیت است نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که اکثر آنها از مهارت و نقاط قوت خودشان باخبر نیستند و حتی عده‌ای هم نقاط قوت خودشان می‌شناسند، ولی از آنها به عنوان یک نقاط قوت یاد نمی‌کنند.

در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا شما را با مراحل شناخت نقاط قوت آشنا کنیم.

اهمیت پیدا کردن نقاط قوت و ضعف

هیچ کسی وجود ندارد که بی استعداد باشد؛ درواقع ممکن که این استعداد از چشم خودتان بی اهمیت جلوه داده شود و یا اینکه هنوز به خاطر یکسری دلایل خاص، نتوانستید آنها را پیدا کنید. برای همین است که سعی نمی‌کنید تا استعداد خودتان را پیدا کنید و حتی بعضی از شما هم اعتقاد دارید که با پیدا کردن استعداد، نمی‌توانید به درآمد برسید.

ولی بهتر است به شغل یا منبع درآمدی که الان دارید یک نگاهی بیندازید! آیا شما از این شغل راضی هستید؟ اگر قطعا شغل شما جزو مهارت و علاقه شما نباشد، می‌گویید نه! شما نیاز به رشد و پیشرفت خود دارید و برای همین باید نقاط قوت خودتان را پیدا کنید و با آنها آشنا شوید.

البته اگر هم دقت کرده باشید، بسیاری از افراد هم هستند که با اینکه کار خودشان را دوست ندارند، ولی باز هم با شور و اشتیاق زیادی آن کار را انجام می‌دهند؛ به نظر شما چرا؟ این شور اشتیاق در کاری که علاقه ندارند می‌تواند دلیل‌های مختلفی داشته باشد که یکی از آنها پی بردن به “چرایی” است.

در کل هر موقع صحبت درباره شغل یا پیشرفت هر شخصی می‌شود، بحث “چرایی” بسیار اهمیت دارد. شما باید بدانید که چرا کار می‌کنید؟ چرا باید درآمد کسب کنید؟ چرا باید این سختی‌ها را تحمل کنید و چه چیزی در نهایت نصیب شما می‌شود؟

نداستن این چرایی‌ها علاوه بر اینکه میتواند باعث ناامیدی و سرافکندگی شما در زندگی شود؛ بلکه می‌تواند باعث ایجاد یک چرخه تکراری  خسته کننده در زندگی  شود.

بعضی‌ها هم بهانه‌های مختلف برای پیدا نکردن نقاط قوت می‌آوردند؛ بهانه‌هایی مثل سن زیاد یا نداشتن حوصله یا سرمایه و …. همه این موارد را دور بریزید  و اگر به فکر پیشرفت در زندگی خودتان هستید، باید هر چه زودتر، نقاط قوت خودتان را پیدا کنید.

پیدا کردن نقاط قوت و ضعف3 min

آموزش پیدا کردن انگیزه درونی

احتمالا شما هم سمینار و جلسات مختلفی را در اینترنت مشاهده کردید که سعی می‌کنند تا شما را با انگیزه درونی شما آگاه کنند که برگزاری این جلسات می‌تواند نشان دهد که پیدا کردن انگیزه درونی چقدر سخت و دشوار است!

بعضی‌ها فکر می‌کنند که پیدا کردن نقاط قوت بسیار کار آسانی است؛ البته شاید این کار برای شما کار آسانی باشد؛ ولی قطعا برای کسی که هیچ انگیزه درونی ندارد، کار بسیار دشواری است؛ برای همین در بالاتر گفتیم که بعضی‌ها با نقاط قوت خودشان رو به رو می‌شوند، ولی آنها را به عنوان نقاط قوت نمی‌شناسند.

درواقع پیدا کردن نقاط قوت هم پیش نیازهایی را لازم دارد که ایجاد انگیزه درونی هم یکی از همین پیش نیازهاست. بگذارید یک مثال از ارتباط میان انگیزه درونی و نقاط قوت بزنم:

وقتی که شما سوخت موشک را فراهم نکنید، می‌توانید به سمت مسیر درست حرکت کنید؟ قطعا نه!

برای پیدا کردن نقاط قوت هم مراحل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها جواب دادن به یکسری سوالات است؛ در ادامه یکسری سوالاتی را برای شما مطرح می‌کنیم که جواب دادن به آنها می‌تواند شما را به پیدا کردن نقاط قوت خودتان نزدیک‌تر کند:

  • آیا شما واقعا قصد دارید تا نقاط قوت و ضعف خودتان را پیدا کنید؟
  • آیا علاقه‌ای به پیدا کردن ایده برای راه اندازی، پیدا کردن یا پیشرفت کسب و کارتان دارید؟
  • آیا شما فقط می‌خواهید نقاط خودتان را برای سرگرمی پیدا کنید یا هدف دارید؟
  • و …

چه انتظاری از خودتان دارید؟

علاوه بر ایجاد انگیزه، آگاهی از انتظارات خودتان هم یکی دیگر از پیش نیازهای مربوط به پیدا کردن نقاط قوت و نقاط ضعف است. قطعا در ذهن شما افکار زیادی وجود دارد که می‌توانید باعث ایجاد طرز تفکر زیادی درباره انتظارات شما شود.

یکسری سوالاتی وجود دارد که می‌تواند شما را با انتظارات واقعی خودتان رو به رو کند که در ادامه این سوالات را برای شما معرفی می‌کنیم:

  •  من قبل از اینکه به نتیجه و هدف مدنظر خودم برسم، امکانش وجود دارد که سوالات بیشتری در ذهن من به وجود بیاید؟
  • نتایج به دست آمده چه کمکی می‌تواند به من بکند؟ می‌تواند باعث پیشرفت من شود؟ یا فقط یک تجربه به شمار می‌رود؟
  • قرار است چیزی از این موضوع را یاد بگیرم یا فقط هدر دادن وقت است؟

مراحل پیدا کردن نقاط قوت و ضعف

حرفهای اضافی کافی است؛ حالا نوبت آن رسیده تا مراحل پیدا کردن نقاط قوت و نقاط ضعف را با هم بررسی کنیم. اگر شما هم قصد پیدا کردن نقاط قوت خودتان را دارید، مراحل زیر را حتما تست کنید:

 

پیدا کردن نقاط قوت و ضعف1 min

1. آماده کردن دو عدد لیست

بگذارید همین اول، با شما اتمام حجت کنید؛ شما قرار است که این مراحل را در خفا انجام دهید و لازم نیست که کسی از آنها باخبر شود؛ پس با خودتان صادق باشید و از هیچ کسی خجالت نکشید.

یک لیست از مهارت‌هایی که برای موفقیت نیاز دارید اختصاص دهید و یک لیست را برای نوشتن نقاط قوت و ضعف. این لیست‌ها فقط یک مرور کلی هستند و لازم نیست که زیاد وقت خودتان را بگیرید. بسته به کسب و کار و توانایی‌هایی که دارید، می‌توانید دو لیست بالا را پر کنید.

در مورد لیست نقاط قوت و ضعف هم لازم است که یک موردی را با شما در میان بگذاریم. همه این کارها فقط به این خاطر است که شما را به سمت کوچینگ و در نهایت موفقیت سوق دهد؛ برای همین لازم نیست که خودتان را به خاطر ایرادهایی که دارید، سرزنش کنید.

همانطور که گفتیم، لازم نیست که زیاد وقت خودتان را بگیرید و یک فهرست 100 گزینه‌ای ایجاد کنید؛ در این دو لیست قرار است که نگاهی کلی به موارد معرفی شده داشته باشیم.

2. با افراد معتمد صحبت کنید

در دومین مرحله شما باید درباره تهیه لیست بالا، از افراد معتمد مشورت بگیرید. فرقی نمی‌کند که شما قصد راه اندازی چه کسب و کاری دارید؛ قطعا یک فرد باتجربه در آن حوزه وجود دارد که می‌تواند به شما در پیدا کردن مهارت‌های مورد نیاز، کمک کند.

همچنین برای پیدا کردن نقاط قوت و ضعف هم می‌توانید از دوستان درجه یک خودتان کمک بگیرید. چون معمولا هر کسی برای نوشتن نقاط قوت و ضعف خودش متعصبانه فکر می‌کند و برای همین بهتر است از کسی کمک بگیرید که شما را به خوبی می‌شناسد.

3. از خودتان تست شخصیت بگیرید

تست‌های شخصیت می‌تواند در پیدا کردن نقاط قوت و ضعف به شما کمک کند. البته وقت خودتان را بر روی هر تست شخصیت شناسی هم هدر ندهید؛ سعی از معتبرترین تست‌ها استفاده کنید. به مانند تست MBTI یا تست DISC.

4. امتحان کردن کارهای جدید

بیش از 70 درصد نقط ضعف‌هایی که افراد مختلف یادداشت می‌کنند، مربوط به بی‌تجربگی است؛ شما فقط کافی است که نگاهی به لیست آنها بیندازید؛ متوجه موارد زیادی به مانند “من نمی‌دانم، من نمی‌توانم، تلاش نکردن، دوست دارم انجام دهم و …” می‌شوید.

بگذارید یک مثال بزنم: وقتی شما حرفه بازیگری را تست نکنید، چطور می‌خواهید بفهمید که می‌توانید یا نه؟

کوچ‌ها معتقد هستند که مراجع می‌تواند با انجام کارهایی که دوست دارد انجام دهد و تا حالا انجام نداده،  استعداد واقعی خودش را پیدا کند که البته بیراه هم نیست!

 

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *